Zıtlık
Etkisi
Çalışanların diğer çalışanlar temel alınarak
değerlendirilmesi eğilimine zıtlık etkisi
denir. Örneğin; performansı düşük bir çalışanla kıyaslanan, ortalama
performansa sahip bir çalışan çok başarılı
algılanırken, performansı yüksek bir çalışanla kıyaslanan, ortalama performansa
sahip bir çalışan çok başarısız
algılanacaktır.
Kullanılan
değerlendirme ölçütlerinin açık olmadığı veya performans değerlendirme
yöntemlerinden basit sıralama yönteminin kullanıldığı durumlarda zıtlık
hataları ortaya çıkmaktadır. Literatürde kontrast
etkisi olarak da anılan bu performans değerlendirme hatasında çalışanların
birbirleri ile kıyaslanması, birbirlerine rakip olmaları ve dolayısıyla bir
takım olarak çalışamamaları sonucunu da doğurmaktadır.
Zıtlık
hatası kısa zamanda çok kişinin değerlendirmesini yapmak zorunda olan
yöneticiler tarafından daha fazla yapılmaktadır. Değerlendirilen kişi kendinden
evvel değerlendiren çalışan düşük not almışsa düşük olarak, yüksek not almışsa
da yüksek olarak değerlendirme eğilimine maruz kalır.
Zıtlık
hatasından kaçınmak için, değerlendirme ölçütlerini açık olarak belirlemek ve
çalışanların performansını birbirleriyle kıyaslamaksızın tanımlanan ölçütler
doğrultusunda değerlendirmek gereklidir. Bu takdirde kabul
edilebilir sonuçlar almak mümkün olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder