Performans değerlendirme sürecinde
yönetici veya insan kaynakları departmanındaki uzman personelin çalışanla
beraber bazı görüşmeler yapmaları gerekmektedir. Bu görüşmeler sırasıyla
personel gelişim toplantıları, değerlendirme sonuçlarının açıklandığı
toplantılar ve gelişim planının hazırlanmasına yönelik olarak yapılan
toplantılardır. Bu toplantılarda, çalışanın performans notunun, performans
dönemi sonunda ne şekilde oluşacağı üzerine yapılan tahminler, performans
değerlendirme sonuçlarının çalışana bildirilmesi ve gerçekçi bir gelişim
planının oluşturulması gibi konular görüşülmektedir.
Personel Gelişim Toplantıları
Performans gelişim toplantıları,
genellikle belirlenen performans döneminin ortasına denk gelen bir ara dönemde
yapılmaktadır. Bu toplantıların amacı, bir önceki performans dönemi sonunda
hazırlanan personel gelişim planının, performans gelişim toplantısının
yapıldığı ara döneme kadar olan zamanda, çalışan tarafından karşılanma
derecesini ortaya koymaktır. Ara dönemde yapılan bu toplantılarda, “yaptıkları yapacaklarının göstergesidir”
ilkesiyle, çalışanın performans döneminin sonunda performansının ne şekilde
olacağı doğruya yakın bir şekilde tespit edilmiş olacaktır.
Personel gelişim toplantıları ile
çalışanın belirlenen hedeflere ulaşamayacağı ortaya çıkarsa, çalışan tarafından
hedeflere ulaşamamanın nedeni ve ne yapması gerektiği konularında yöneticisi
ile görüşme imkânı bulacaktır. Gerçekten de çalışanın bir önceki performans
dönemi sonunda belirlenen hedeflere ulaşmasında çok önemli bir yere sahip olan
performans gelişim toplantıları, personel üzerinde çoğu zaman silkinerek kendine gelme hâli yaratmakta
ve başarma yönünde güdüleme sağlamaktadır.
Performans gelişim toplantılarında yöneticiler
yıkıcı olmaktan ziyade yapıcı olmalı ve bu uygulamanın amacının dönem sonunda
çalışanın belirlenen hedeflere ulaşmasının sağlanması olduğu unutulmamalıdır.
Çünkü bu toplantılar çalışan üzerinde motivasyon artımına neden olacaktır.
Eksikliklerini anlayan ve eksikliklerini düzeltmek için ne yapması gerektiğini
öğrenen bireyler, performansını arttırmak için gayret sarf edecektir.
Değerlendirme
Sonuçlarının Açıklandığı Toplantılar
Cannon, insanın sürekli
değişen bir bilgi deposu olduğunu ve sürekliliği olan bu değişimde bireyin
değişime ne kadar uyum gösterdiğinin belirlenmesinin ve kendisine
bildirilmesinin gerekli olduğunu ifade etmektedir. Çalışanda davranış
değişiklikleri yaratmak istiyorsak bu geribildirimlerle birlikte çalışandan
beklenen davranış biçimleri konusunda onları aydınlatmak önemli bir hareket
tarzı olarak karşımıza çıkmaktadır.
Performans değerlendirme
sonuçlarının çalışanlara aktarılması için çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.
Bu yöntemler esas olarak; veri
kaynaklarından bilgi alırken hangi yöntemin kullanıldığı, performans sonuçlarının kaç kişiye
bildirileceği, performans
değerlendirme süreci için örgütte ayrılan ve kullanılan kaynak miktarı, performans değerlendirme süreci için ayrılan
zaman ve örgütte bulunan personelin
360o performans değerlendirme
yöntemini algılama seviyesine göre değişiklik göstermektedir.
Bu kapsamda; performans değerlendirme
sonuçları çalışanlara; yüz yüze toplantı, grup toplantısı ve kişisel çalışma
ile açıklanmaktadır.
Yüz
yüze toplantı; çalışanla amiri
veya örgütün insan kaynakları departmanında görev yapan uzman personel
arasında karşılıklı görüşme yoluyla yapılan bir uygulamadır. Bu geribildirim
sağlama yöntemi ile performans değerlendirme sonuçlarının çalışana aktarılması
ve çalışan tarafından doğru olarak algılanması daha kolay olmaktadır. Bu yöntem
ile aynı zamanda çalışanla ilgili bilgi veren bireylerinde gizliliği
sağlanmaktadır. Bu yüzden, zaman alıcı bir yöntem olmakla beraber çok çalışanın
olduğu örgütlerde performans değerlendirme sonuçlarının çalışana bildirilmesi
için en uygun yöntemin yüz yüze görüşme yöntemi olduğu kabul edilmektedir.
Grup
toplantısı; yüz yüze yapılan
toplantıya nazaran daha kolay ve az zaman alan, ayrıca ekonomik olan bu yöntem
grup/takım üyeleri ile yöneticilerin bir yerde toplanarak, yöneticilerin veri kaynaklarından gelen
bilgileri isim vermeden çalışana aktarması ve grup/takım üyelerinin yanında bir
tartışma ortamı yaratılarak çalışanın performansının ortaya konulması esasına
dayanır. Bu yöntem faydalarının yanında birtakım sınırlılıkları da beraberinde
getirmektedir. Çünkü yüz yüze yapılan bir görüşmede çalışanın eksiği motive
edici olurken, grup toplantısında herkesin içinde söylenen eksik bir davranış
biçimi gurur kırıcı ve motivasyonu yok edici yönde bir etki yaratabilir. Ayrıca
veri kaynakları verdikleri bilgilerin grup toplantısı ile açıklanacağından deşifre
olabileceği veya çalışanla karşı karşıya kalabileceği düşüncesiyle olumsuz
yönde geribildirim vermekten kaçınmaktadırlar. Bu sebeple grup toplantısı
yöntemi tercih edilen bir uygulama olarak görülmemektedir.
Kişisel çalışma; 360o performans
değerlendirme yönteminin uygulanması sonucunda veri kaynaklarından gelen
bilgilerin, çalışanların bizzat kendileri tarafından değerlendirilmesi ve
değerlendirme sonucunda gelişim planının yine kendileri tarafından hazırlamasını
ifade eden bir yöntemdir. Bu yöntemde değerlendirme çalışan tarafından iş
ortamında yapılabileceği gibi anket formlarının götürülmesi sureti ile evde de
yapılabilmektedir. Örgütün insan kaynakları departmanı
çalışana veri kaynaklarından gelen anket formlarını iletirken içeriklerini
bilgisayar ortamında ve yorumlanmış şekilde vermelidir ve bu belgelerde
geribildirim sağlayan veri kaynağının ismi bulunmamalıdır. Aksi takdirde
çalışan kimin geribildirim verdiğini öğrendiğinden veri kaynağının gizliliğine
gölge düşecek ve yorumlanmamış ham bilgiler çalışan tarafından yanlış
anlamalara neden olabilecektir. Bu yöntem örgütler tarafından fazla
kullanılmamaktadır. Çünkü çalışanlar veri kaynaklarından gelen olumsuz geribildirimlere, kişisel çalışma yönteminde çoğu
zaman kayıtsız kalmakta ve dikkate almamaktadırlar. Ancak 360o performans
değerlendirme uygulamasında, üst düzey yönetici durumunda bulunan bireyler bu
yöntem ile kendi performanslarını değerlendirip, gelişim planlarını
hazırlayabilirler. Bu tür yöneticilerin satatüleri, eğitimleri ve tecrübeleri
performans sonuçlarını kendi başlarına yorumlayabilecek seviyededir.
Sonuç
olarak, performans değerlendirme sonuçlarının çalışanın amiri veya
örgütte bulunan insan kaynakları departmanında
bulunan uzman bir personel tarafından, çalışana yüz yüze yapılacak bir toplantı
ile açıklanması en uygun yöntem olarak tavsiye edilmektedir.
Yüz yüze yapılacak performans sonuç
toplantısı, çalışanın performans döneminde yaptığı olumlu ve olumsuz
davranışların açıklanması suretiyle başlamakta ve seviyeli bir tartışma ortamı
yaratarak devam etmektedir. Bu toplantılarda kesinlikle çalışana veri
kaynaklarının düzenlediği anket formları verilmemelidir. Çünkü çalışan kendisi
hakkında ne düşündüğü konusunda veri kaynaklarından gelen geribildirimleri
öğrenmeye hakkı olmakla birlikte, bu bilgilerin kimler tarafından verildiğini
bilmemesi ve yorumlanmamış ham bilgileri görmemesi gerekmektedir. Aksi takdirde
örgüt içerisinde huzursuzluk baş gösterebileceği gibi daha sonra yapılacak
anketlerde veri kaynaklarının gerçeği söylemeyeceği, deşifre olacağını bildiğinden
kendisine problem sahası olabilecek açıklamalardan kaçınma yönünde bir davranış
sergileyeceği düşünülmektedir.
Performans
değerlendirme sonuçlarının açıklandığı bu toplantılar samimî bir ortamda
gerçekleştirmelidir. Toplantı da çalışan için endişeli ve korku dolu bir
atmosfer yaratılmamalıdır. Performans değerlendirme sonunda çalışanın bireysel
ve mesleki gelişiminin sağlanması gerekiyorsa, personele bu durum somut
verilerle açık olarak anlatılmalı ve bundan sonra hareket tarzının ne olması gerektiği
yönünde çalışan bilinçlendirilmelidir.
Performans
değerlendirme hiç beklenmedik bir şekilde çalışanın olumlu yönde gizli
kalmış yeteneklerinin ortaya çıkmasıyla sonuçlanabileceği gibi olumsuz yönde
eğitim ihtiyacını gerektirecek yönlerinin ortaya çıktığı bir şekilde de
sonuçlanabilir. Ancak bu sonuçların çalışana bildirilmesi onu motive edici ve
gelişmeyi sağlayıcı üslûpta olmalıdır.
Bu toplantılarda gerbildirim
sağlandığında, genellikle çalışanın kendisini savunması durumuyla karşılaşılmaktadır.
Ancak böyle bir durumda sinirlenmemeli ve çalışanın yaptığını kabul edecek
şekilde ikna edilmesi sağlanmalıdır. Unutulmamalıdır ki bireyin kendisini
geliştirilmesinde en önemli adım hatanın kabul edilmesidir.
Performans
değerlendirme toplantıları çok az vakit ayrılan ve baştan savma yapılan
toplantılar olmaktan ziyade, çalışana yön verecek, kendini savunma hakkının
tanındığı ve hatta sadece örgütün çalışandan değil, çalışanın örgütten talep
ettiği isteklerinde konuşulduğu bir yer olmalıdır.
Performans
değerlendirme sonuçlarının açıklandığı toplantılar sadece sonuçların
çalışana tebliğ edildiği bir toplantı olsaydı, toplantı yapılmasına da gerek
olmaz, sonuçların çalışana yazılı olarak da tebliğ edilmesi yeterli olabilirdi.
Bu toplantılar da değerlendirme sonucu kötü de çıksa çalışan toplantıyı üzgün
değil geleceğe umutla bakan, rahatlamış ve motive olmuş bir şekilde terk
etmelidir. Unutulmamalıdır ki performans değerlendirme
sonunda amacımız çalışanı mahcup etmek, yüzünü kızartmak değildir. Performans değerlendirme ile ulaşılmak istenilen
bireyin eksikliklerini tespit edip hem kişisel hem de örgütsel gelişimin
sağlanmasıdır. Bu maksatla performans değerlendirme
sonuçlarının açıklandığı toplantılarda yönetici veya uzman personelin dikkat edeceği
hususlar aşağıda maddeler halinde ifade edilmektedir:
Æ Toplantı öncesinde çalışan gergin
bir bekleyiş içerinde olacaktır. Bu sebeple öncelikle samimî bir selamlamadan
sonra hâl hatır sorarak görüşmeye başlayın.
|
Æ Toplantı gündemine geçmeden önce,
ailesi ve çocuklarının durumlarını ve yardımcı olabileceğiniz bir şeyin olup
olmadığını sorun.
|
Æ Yüz yüze bir görüşme yapmayı uzun
zamandır sabırsızlıkla beklediğinizi beraber olmaktan mutlu olduğunuzu ifade
edin.
|
Æ Konuşma üslûbunuz ile onun örgüt
ve kendiniz için önemli bir kişi olduğunu hissettirin.
|
Æ Bu toplantıda birkaç konuyu
kendisi ile tartışmaktan mutluluk duyacağınızı ifade edin.
|
Æ Toplantı da sizin söylemek
istediklerinizden önce onun düşüncelerini almaya çalışın ve görevini yaparken
karşılaştığı bir zorluğun olup olmadığını sorun. Öncelikle çalışanın
düşüncelerini almak toplantının seyrini kolaylaştıracak ve olumlu etki
yaratacaktır.
|
Æ Toplantı başlangıcında çalışan
özel problemlerini ifade ederse, onunla empati kurmaya çalışın, durumunun ne
kadar zor olduğunu düşündüğünüzü anlamasını sağlayın.
|
Æ Performans
değerlendirmenin
örgüt için ve kendisi için ne kadar faydalı olduğu konusunda çalışanı ikna
edin.
|
Æ Kendisiyle görüşmelerinin sadece
senede bir performans değerlendirme sebebiyle
olmayacağını ne zaman görüşmek isterse kapısının kendisine açık olduğunu
anlatın. Yaşadığı zorlukları size anlatmasından mutluluk duyacağını ifade
edin.
|
Æ Bu toplantılarda çalışana ölü geribildirim olarak adlandırılan
ve dikkat çekici bir sonuç üretmeyen bilgiler vermekten kaçının, bu şekilde
çalışanın ölü geribildirim sonucu karamsarlığa düşmesini engelleyin.
|
Æ Performans
değerlendirme
sonuçlarını yumuşak bir dille ifade etmeye çalışın.
|
Æ Sadece rakamları sunarak
değerlenenin hesaplama yapmasını beklemeyin. Değerleme aracında yer alan
spesifik öğelere atıfta bulunan, örnekler sunan ve değerleyicilerin
beklentilerini ortaya çıkaran açıklamalar vermeye gayret edin.
|
Æ Veri kaynaklarından gelen
bilgileri anlaşılır bir biçimde açıklayın, bu şekilde vermek istediğiniz
mesajlar çok daha iyi algılanacaktır.
|
Æ Çalışandan olumsuz sonuçlarla
ilgili düşüncelerini öğrenmek istediğinizi söyleyin.
|
Æ Çalışanın savunma yapmasına
müsaade edin, cevaplar karşısında sinirlenmeyin, hatta cevapların arasında
kısa cümlelerle konuşmaya girip sorunun detayı ile ilgili ağzını yoklayın.
|
Æ Hatasını anladıysa o konunun
üzerinde fazla durmayın diğer konuya geçin, ancak hatasını anlamadıysa ve
savunması da sizin için yeterli değilse ikna yöntemi ile hatasını anlamasını
sağlayın.
|
Æ Hataları ile ilgili muhakkak
birçok gerekçesi olduğunu bildiğinizden şüphesi olmaması gerektiğini anlatın.
|
Æ Toplantı boyunca karşıdakini
şuçlar şekilde ifadeler kullanmamaya gayret edin.
|
Æ Performans
değerlendirme
toplantısında vücut dilini kullanın, çalışanın konuşmalarını onayladığınızı
başınızla ifade edin.
|
Æ Hatalarının büyütülecek kadar
büyük olmadığını, çabalarını takdir ettiğinizi, bu hatalarını gelecekte
düzelteceğini umduğunuzu ifade edin.
|
Æ Gelişim sağlarsa bundan sonraki
dönemlerde daha fazla not alacağı konusunda ikna olmasını sağlayın.
|
Æ Kendisinin iyi yönlerini gördüğünüzü ifade
edin.
|
Æ Çalışana “mevcut sorunları
tartışmak için keşke daha önce görüşme imkânı bulsaydık” şeklinde temenninizi
iletin.
|
Æ Bir çalışanın ne kadar kalifiye
olursa olsun gelişmek için hâla yer
kaldığını anlatın.
|
Performans değerlendirme
sonuçlarının açıklandığı bu toplantılarda, çalışanların veri kaynaklarından
gelen geribildirimlere karşı gösterdiği tepki, onların değerlendirme
sonuçlarını kabullenme derecesini ve bu kapsamda değerlendirme sonucunu
kullanıp kullanmayacakları ile ilgili ipucu verecektir. Çalışanların
değerlendirme sonuçlarına karşı gösterdiği davranış çeşitleri aşağıda
gösterilmektedir.
Çalışanların Değerlendirme Sonuçlarına Karşı Gösterdiği Davranış
Çeşitleri
|
||
Çalışanın
Kendine Verdiği Performans Notu
|
Değerlendirme
sonunda ortaya çıkan Performans Notu
|
Çalışanda
Görülen Davranış Şekli
|
Ortaya çıkan performans notu ile olumlu yönde uyumlu.
|
Beklenen performans notu ile olumlu yönde uyumlu.
|
Böyle bir durumda çalışan pozitif bir ruh hâlinde
olacaktır. Çünkü güçlü olduğuna inandığı yönleri ile ilgili olarak diğer veri
kaynakları ile mutabakat sağlamıştır.
|
Ortaya çıkan performans notundan düşük.
|
Çalışanın kendine verdiğinden yüksek.
|
Çalışan bu sonuca pozitif bir ruh hâlinde olacaktır.
Değerlendirme sonucu beklediğinden daha yüksek çıkmıştır.
|
Çalışan kendine düşük bir performans notu vermiştir.
|
Ortaya düşük bir performans notu çıkmıştır.
|
Bu durumda çalışanın sonucu kabullenmesi zor
olmayacaktır. Nötr bir tepki gösterir.
|
Oldukça yüksek.
|
Çalışanın kendine verdiği nottan düşük.
|
Beklediğinden düşük not alan çalışan şaşkınlık içinde
kendini savunmaya çalışacak, motivasyon kaybına uğrayacaktır.
|
Tablo’da
görüleceği üzere en fazla tepki, beklenenden düşük gelen performans notlarından
olmaktadır. Bu durumda çalışan geribildirimi kabullenmekte zorlanacaktır. Performans
değerlendirme sonuçlarının açıklandığı toplantıları yöneten kişilerin olumlu
yönde rehberlik yapmaları kabullenmeyi hızlandırıcı bir etki yapmaktadır.
Çalışanlara
performans değerlendirme sonuçlarının açıklandığı bu toplantılar sayesinde değerlenenler
ile yöneticilerin arasındaki iletişim güçleneceği gibi daha önce görüşülme
imkânı bulunamayan konular ve endişeler artık misilleme korkusu olmadan çözülecektir.
Ayrıca bu görüşmeler ile gelişim amaçlarının paylaşılması sonucunda,
değerlenenlerin davranışlarını geliştirme konusundaki bağlılıkları daha da
artacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder