360o performans değerlendirme yöntemi
uygulama boyutunu bir süreç olarak kabul edersek, bu sürecin tamamlanması için
sistematik şekilde belli aşamalardan geçilmesi gereklidir. Uygulayacağımız
sistemin amacının belirlenmesi ve bunun örgüt çalışanları ile paylaşılması
sürecin ilk adımı olacaktır. Bu yöntemin amaçlarının çalışanlarla paylaşımı ve
onlardan uygulama boyutu ile ilgili fikir almak sistemin kabullenme seviyesini
arttıracaktır.
360o performans değerlendirme yöntemi eğer
örgüt içinde yeni kullanılmakta olan bir performans değerlendirme yöntemi ise
tüm çalışanların sürecin işleyişi hakkında eğitimden geçirilmesi 360o
performans değerlendirme sürecinin önemli bir basamağı olarak dikkat
çekmektedir.
Çalışanlarda hangi davranış biçim ve standartlarının aranacağı, hangi
davranış biçimlerinin çalışan tarafından uygulanmasına gerek olmadığı, bir
başka deyişle örgüt kültürünü oluşturan ortak davranış biçimleri ile her
çalışana ait özel davranış biçimlerinin belirlenmesi sürecin bir diğer aşamasıdır.
Bu aşama da performans ölçütlerinin doğru seçimi, performans değerlendirme
sistemi ile elde edilen verilerin güvenirliliğini sağlayacaktır. Çünkü elde
edilen bilgilerin tutarlılığı ve istenen özelliklerin ölçülebilmesi, bu
ölçütlerin doğru seçilmesine ile ilgilidir. Seçilecek performans ölçütleri
öncelikle işin yapılışında gerekli ve önemli olmalıdır. Ayrıca,
performans ölçütleri örgüt hedeflerini destekler nitelikte olmalıdır. Aksi
takdirde birçok eleştiride görüldüğü gibi, performans değerlendirme
formaliteden öteye gidemeyen bir uygulama hâlini alacaktır.
Performans
ölçütlerinin belirlenmesinden sonra, personelin statülerine ve görevlerine göre
gruplara ayrılması, bu gruplara göre değerlendirme anket formlarının ortaya
çıkarılması, değerlendirme ölçeği olarak hangi yöntemin kullanılacağına karar
verilmesi ve puanlamanın yapılışı ile ilgili detayların ortaya konulması gerekmektedir.
360o performans değerlendirme yönteminde
zamanlama safhası sürecin en önemli aşamalarından birisi olarak kabul
edilmelidir. Bu safhada, hangi çalışanın, hangi performans döneminde
değerlendirileceği, ara dönemde yapılan personel gelişim toplantıları ile değerlendirme
sonuçlarının açıklandığı ve gelişim planının oluşturulduğu toplantıların hangi
tarihte icra edileceği gibi faaliyetler bir takvim oluşturularak planlaması
yapılır.
Veri
kaynaklarının seçimi safhasında ise, yönetici ve çalışanların performanslarının
değerlemesi için yine görev ve statü esasına göre kaç çeşit ve kaçar adet veri
kaynağı tarafından değerlendirme işlemine tâbi tutulacağı, bu veri kaynaklarının
değerlendirme puanına katılım oranı ve veri kaynaklarının kimler olabileceğinin
tespiti yapılmaktadır.
Daha
sonra sırasıyla; değerlendirme anketlerinin veri kaynaklarına uygulanması,
uzman personel tarafından değerlendirilen personelin performans puanlarının
çıkarılması, olumlu/olumsuz davranış biçimlerinin etkin bir analiz sonucunda
ortaya konulması ve bu sonucun çalışanlara açıklanmak suretiyle paylaşılması
gereklidir.
Performans
değerlendirme sonucunun paylaşılması, nihayetinde çalışanla beraber gelişim
planının hazırlanması gerektirmektedir.
Son olarak performans değerlendirme
sonuçlarının, işten çıkarma, yer değiştirme, eksik olan konularda eğitim
sağlama, yeni iş alanları açma, ücret ayarlama vb. yönetsel ve personel gelişim
kararlarında kullanma safhasıdır.
360o performans
değerlendirme sürecinin nasıl işleyeceği, sistemin amacı, yararları ve veri
kaynaklarının gizliliğine verilen önem gibi konular sürece dâhil olan çalışan ve
yöneticilere dikkatli bir şekilde anlatılmalıdır. Eğer çalışanlar 360o
performans değerlendirme yönteminin cezalandırma maksatlı bir uygulama olduğunu
düşünürlerse direnişler başlayacak ve sistemden istenilen çıktıların
alınmasında sıkıntılar yaşanacaktır.
Bu eğitimlerde gizlilikle ilgili
detaylar, güvenilirlik, verilerin kaliteli olmasının sağlanması, anket
sonuçlarını kimlerin göreceği, anket formlarının nerede nasıl doldurulacağı,
geribildirimler sonucunda puanlamanın nasıl yapılacağı, değerlendirme
sonuçlarının nasıl kullanılacağı ve değerlendirme etiği gibi konular ele
alınmalıdır.
360o performans
değerlendirme yönteminin başarıya ulaşması insan kaynakları departmanının
ve yöneticilerin bu yöntemi ne kadar iyi kullandığına bağlıdır. Yöneticiler
performans değerlendirme uygulamasını; yapıcı bir süreç olarak mı, formalite
olarak mı yoksa cezalandırıcı bir süreç olarak mı görmektedirler? Bu süreçte yöneticilerin
geribildirimleri anket veya görüşme yoluyla alması ve bu maksatla insanlarla
karşılıklı bir araya gelmesi yeterli değildir. Bu yüzden yöntemin nasıl
kullanılması gerektiği ile ilgili eğitimler verilmesi her seviyedeki çalışan
için önem arz etmektedir.
Bir raporla karşılaşıldığında onun
negatif yönlerini görmek insanın yapısında vardır. Bu yüzden yöneticileri
pozitif yönleri görmeleri konusunda eğitmek gerekmektedir. Çünkü performans
değerlendirmenin asıl itici gücü bu olacaktır. Aşağıda, 360o
performans değerlendirme yönteminin eğitimi ile ilgili olarak; eğitimde
kullanılacak yöntemler ve eğitimin kapsamı açıklanacaktır.
Eğitimde
Kullanılacak Yöntemler
360o performans
değerlendirme eğitiminin verilmesinde birçok yöntem kullanılmaktadır. Bunlar
sırasıyla grup oryantasyon toplantısı, bire bir oryantasyon toplantısı ve
tanıtıcı mektup yöntemleridir. Bu eğitimler örgütün insan kaynakları
departmanında uzman bir personel istihdam ediliyorsa onun tarafından, yoksa
uygun nitelikli danışman bir şirket tarafından verilebilir.
Grup oryantasyon toplantılarında,
360o performans değerlendirme uygulamasına yeni başlamış örgütlerde,
başta yeni sisteme direnç göstereceği düşünülen kişiler olmak üzere
değerlendirme sürecine katılacak çalışanların grup hâlinde,
uzman bir öğretici nezaretinde süreç hakkında eğitilmesi ve bu yeni sisteme
alıştırılması yapılmaktadır. Grup oryantasyon toplantısı yöntemi ile çalışanlar
yöntem hakkında bilgilendirilir ve kendi endişelerini tartışmaya teşvik
edilirler. Grup oryantasyon toplantıları, performans değerlendirme eğitimi ile
ilgili olarak en çok kullanılan yöntemdir.
Bire bir oryantasyon toplantısı
yöntemi, genellikle yöneticilerin eğitiminde kullanılan bir yöntem olup,
yönetici ile uzman personelin yüz yüze görüşmesi şeklinde icra edilir. Bu
toplantıda uzman personel yöneticiye yöntemin amacı ve değerlendirme sürecinin
işleyişi ile ilgili detaylı bilgi verir, toplantı soru cevap şeklinde devam
eder.
Tanıtıcı mektup yönteminde ise,
yöntemin yönetici ve çalışanlara tanıtımı, bu konuda hazırlanmış bilgilerin
çalışanlara gönderilmesi suretiyle gerçekleşir. Karşılıklı soru cevap alma
imkânı olmaması gibi önemli bir sınırlılık olmakla birlikte, çok fazla
çalışanın bulunduğu örgütlerde zaman kaybının önüne geçmek için kullanımı yaygın
olan bir yöntemdir.
Eğitimin Kapsamı
360o
performans değerlendirme yönteminde çalışanların değerlendirme sürecine olumlu katkı yapmasını sağlamak
için yöntemin aşamaları, faydaları konusunda eğitimden geçirilmeleri
gerekmektedir. Bu sayede katılımcılar 360o performans değerlendirme sonuçlarının nerede kullanılacağı konusunda bilgi sahibi
olacaklardır.
360o performans değerlendirme programlarındaki
değerlendirici eğitimleri ve oryantasyonlar gittikçe yaygınlaşmaktadır. Bu
eğitimler çalışanlara çok kaynaklı geribildirim kavramını tanıtmakta ve
çalışanları değerlendirici hataları hakkında haberdar ederek bu hataları
azaltmanın yöntemini de öğretmektedir. Ayrıca bu eğitimler sayesinde 360o performans değerlendirme yöntemi
yönetici ve çalışanlar için daha çekici hâle gelecektir.
Yöneticilerin,
çalışanlardan farklı olarak özel bir eğitim alması sistemin sağlıklı bir
şekilde uygulanmasının ön koşuludur. Çünkü performans değerlemenin başarısını
engelleyen en önemli nedenlerden biri yöneticilere yeterli eğitimin verilmemesi
ve çalışanlarla yeterli iletişimin kurulamamasıdır. Değerlendirme anketine
katılım sağlayan diğer veri kaynaklarının ise anket formunun kullanımını
öğrenmeleri için belli bir seviye de eğitilmeleri gereklidir.
Değerleme
yapılırken gizlilik sağlanabilecek mi?
Anket sorularına verilen cevapları kimler görecek?
Anket cevaplama süresi ne kadardır?
Sürecin güvenilirliği ile ilgili ne gibi tedbirler
alınmıştır?
Gibi sorular,
katılımcılar tarafından merak edildiği için eğitim konularına bu sorularda
dâhil edilmelidir.
Hem
değerlenen hem de değerlendiren konumunda bulunan yönetici ve çalışanların
performans değerlendirmenin niçin zorunlu olduğu ve 360o performans değerlendirme yöntemi ile elde edilen verilerin nerelerde
kullanılacağı konusunda bilgilendirmeleri süreç için önem arz eden bir konudur.
Değerlenen
bireyler veri kaynaklarından gelen bilgileri nasıl karşılamaları gerektiğini
öğrenmezlerse, performans değerlendirme süreci onlar için tedirgin bir
bekleyiş hâline gelebilir.
Performans değerlendirme süreci ile ilgili olarak
veri kaynaklarının tespiti, anketlerin uygulanması, anketler ile öğrenilen
bilgilerin analiz edilmesi, geribildirimlere karşı gelişim hedeflerini
belirlenmesi, olumsuz geribildirimlere karşı hareket tarzları, olumsuz
geribildirimleri yöneticilerle nasıl tartışılacağı ve 360o performans değerlendirme yöntemi sonucunda ne
tür kazanımlar elde edileceği konularında eğitimden geçirilmesi, performans
sonuçlarının güvenirliğini arttıran bir unsur olacaktır.
Değerlenen
çalışanlar, değerlendirme sonucunu açık olarak tartışabileceği birisini
ararlar. Bu kapsamda koçluk; sonuçların yorumlanması, gelişim hedeflerinin
belirlenmesi ve hedeflere ulaşılabilirliğin takip edilmesi konularında önem
kazanır. Bu yüzden koç olarak görevlendirilecek üstlerin 360o performans
değerlendirme yöntemini kullanarak rehberlik etmeleri konusunda eğitilmeleri
oldukça önemlidir. Koçlar için düzenlenecek eğitimlerin; aktif dinleme,
odaklanmış mülâkat, hedef gelişim alanları
seçme, olumsuz değerlendirme sonuçlarına ilişkin tepki ve duygularla başa
çıkma, spesifik hedefler ve hareket planları kurma, takip ve yeni davranış
biçimleri geliştirmeyi biçimlendirme gibi konuları içermesi gereklidir.
Performans değerlendirme bir
performans döneminde çalışanların gösterdiği performansı ölçmek maksadıyla
yapılmaktadır. Performans döneminin ise ne kadar bir süreyi kapsayacağına
yönünde belirlenmiş bir zaman aralığı bulunmamaktadır. Bu süre örgütlerde
yöneticiler tarafından belirlenebileceği gibi, çalışanlar ile yöneticilerin
verecekleri ortak bir kararla da tespit edilebilmektedir. Bu kapsamda
performans dönemi üç ay, altı ay, bir yıl veya iki yıl olarak tespit
edilebilir. Performans döneminin kısa olması durumunda personel üzerinde baskı
yaratacak, uzun olması durumunda rehavete sebebiyet verebilecektir. Bu sebeple,
performans döneminin bir yıllık bir süreyi kapsaması ideal bir süre olarak
kabul edilmektedir. Bu dönemin altıncı ayında personel gelişim toplantılarının
planlaması, performans dönemi sonunda ise değerlendirmenin yapılması uygun bir
yaklaşım olacaktır. Bu şekilde, performans görüşmesinden sonra çalışana kendini
düzeltmesi için yeterli süre kalmış olacaktır.
Performans döneminin her çalışan
için aynı zaman aralığınımı içereceği, yoksa görevin durumuna göre her çalışan
için ayrı performans dönemleri mi planlanacağı konusunda çeşitli tartışmalar
yaşanmaktadır. Örneğin, ülkemizde kamu kurumlarında uygulanmakta olan sicil
değerlendirme sisteminde bütün kamu çalışanları her yıl aralık ayında
değerlendirmeye tâbi tutulmaktadır. Hâlbuki her
görev kendine göre bazı özellikler taşımakta ve her işin sonuçlarının alınacağı
bir dönem bulunmaktadır. Bu sebeple performans dönemi görevin özelliklerine
göre tespit edilmelidir. Örneğin, bir eğitim kurumunda performans dönemi yılda
bir kez olmak üzere haziran ayında okulların kapandığı dönemde yapılması uygun
olacaktır. Bu şekilde hem öğretmenin bir eğitim yılı içerisinde yaptığı
faaliyetlerin sonucu görülmüş olacak, hem de performans
değerlendirme gibi yoğun geçen bir süreç okullar kapandıktan sonra işlerin
hafiflediği bir zamanda yapılarak güvenilir olmayan çıktıların alınması
önlenecektir. Aynı şekilde örgüt içerisinde görev yapan üst seviyede bir
yöneticinin performansı bilânçolar açıklandıktan sonra, örgüt kârlılığı temel
alınarak ölçülmesi gerekmektedir.
Çoğu örgütte atama ve yer değiştirme
belli dönemlerde yapılmaktadır. Örgütlerde atama döneminden yaklaşık 2 ay önce değerlendirme
yapılması, dönemsel iş yapan (yaz dönemi veya kış dönemi gibi) çalışanların performans değerlendirmelerinin ise dönem sonuna planlanması
gerekmektedir. Bu şekilde performans değerlendirme gibi titiz bir şekilde
yapılması gereken bir uygulamanın, herkes için aynı döneme sıkıştırılıp baştan
savma yapılmasına engel olunacaktır. Personel gelişim toplantısının ise çalışanların
gelişim göstermeleri gereken yönlerini, örgütün ve yöneticinin hedeflerini
öğrenmesi ve amiriyle rahatça iletişim kurabileceği bir ortam olması bakımından
önemli bir uygulama olup, belirlenen performans döneminin tam ortasında
yapılmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder