9 Haziran 2012 Cumartesi

Geribildirim


Geribildirim

             Bolton’a göre geribildirim, değerlendirme dönemi sonunda, yönetici ve diğer çalışanların geçmiş performans dönemi hakkında yaptıkları değerlendirmeler olarak tanımlanmaktadır. Geribildirim, geri besleme ve dönüt isimleriyle de literatürde yer almaktadır. Ancak geri besleme kavramlar bölümünde açıklandığı üzere başka anlamları da bünyesinde taşıdığı için geribildirim ile aynı anlamda kullanılması tavsiye edilmemektedir.
            Sistem de yapılan faaliyetler hakkında sisteme bilgi verilmesine kısaca geribildirim denir. Geribildirim tüm karışık sistemlerin kuruluş amacını muhafaza etmesi için mutlak surette bulunması gereken bir alt sistemdir. Açık sistemler dışarısı ile etkileşim içindedir. Dışarısı ile etkileşime giren sistemler bu etkileşimden doğan sebepler ile istenilen amaca ulaşamayabilirler. Amacından şaşmış bu durumdaki sistemlere kararsız sistem denir. Sistemlerin kararsız olma durumu dışarıdan etkilenmeden direkt sistem elamanlarının olası hatalarından da kaynaklanabilir.  İşte bu nedenlere göre sistemlerin düzgün çalışması için kontrol mekanizmaları kurulmuştur. İşte bu nokta da, kontrol mekanizmasına sistemin kararlı veya kararsız hâlde olduğunun ölçülüp iletilmesine geribildirim denir. Geribildirim sayesinde kontrol mekanizması sistemi kararlı hâle getirir.
             Geribildirimin en temel amacı; çalışanlara performansları hakkında bilgi sağlamaktır. Böylelikle çalışanın kendilerini geliştirmeleri ve performanslarını iyileştirmeleri mümkün hâle gelecektir. Geribildirim ayrıca performans hedeflerinin saptanmasına ve bazı durumlarda terfi ve ücret konularında alınacak kararlara veri teşkil etmektedir. Hangi tür iletişim modeli olursa olsun çalışanların performanslarının artışı için etkili bir geribildirimin önemi büyüktür. Örgüt; iş, görev ve sorumlulukları ile performans standartlarını açık seçik ortaya koyduğu takdirde, değerlendiricinin, görüşme veya anket yoluyla yaptığı geribildirim daha nesnel olacaktır.
Geribildirim çalışan ve yöneticilerin karşılıklı olarak birbirini anlamalarını sağlarken, personeli davranış değişikliklerine de yönlendirmektedir. Geribildirim ile örgütün görev ve gelecekteki hedefleri arasında eşgüdümlenme tesis edilip, bu paralelde örgüt ve bireylerin amaçlarının bütünleşmesi sağlanmaktadır.
    Karşılıklı iletişim sonucunda oluşan geribildirim, performans sorunlarını çözmede hem yönetici hem de çalışanların ortak bir çabasıdır. Geribildirimin etkin olabilmesi geribildirimi verenle alan arasında karşılıklı güvenin sağlaması ile mümkündür. Karşılıklı güven ise, adil ve nesnel bir yaklaşımla beraber gizliliğin sağlanması ile tesis edilecektir.
    Geribildirim hedefler belirlenmeden önce, belli ara hedeflere ulaşıldığında ya da hedefler gerçekleştiğinde alınmalı veya verilmelidir. Bu nedenle değerlendirici ile değerlendirilen arasında sürekli bilgi akışı olmalıdır. Ayrıca hedeflerdeki öncelikler değiştiğinde derhâl geribildirim süreci işletilmelidir.
    Değerlendiriciler performansla ilgili olarak iki çeşit geribildirim vermektedirler. Bunlardan birincisi olumlu geribildirim, diğeri düzeltici geribildirimdir. Olumlu geribildirim, işini iyi yapan personeli ödüllendirmenin bir yoludur. Amirler, bu geribildirim ile çalışanın yaptığı iyi işleri takdir ettiğini göstermektedir. Düzeltici geribildirim ise, yetersiz performansa dikkat çekmekte ve çözümüne yardımcı olmaktadır.
Geribildirim sonucunda; performans hedefleri üzerinde uzlaşma sağlanması, değerlendirilen personelin güçlü ve zayıf yönlerinin ortaya çıkarılması, zayıf performans özelliklerinin bertaraf edilmesi için çözüm önerilerinin ve gelecekte beklenen performans hedeflerinin ortaya konması beklenmektedir.
Geribildirimin Faydaları
Kimlik, iş sorumluluğu ve ilişkiler konusunda yanlış algılamaların ortadan kaldırılması,
Sorunlardan kaçmanın önlenmesi,
Diğer personel üzerinde etki yaratılması,
Güç zayıflık ve kaynaklar hakkındaki yanlış bilgilerin giderilmesi,
Savunma yöntemlerinin etkinliğini yetersizleştirmek,
Savunmacı ve başkalarını idare etmeye yönelik davranışların ortadan kaldırılması,
İş stresi ve çatışma durumunda gösterilen tepkilerin giderilmesini sağlamak olarak ifade etmektedir.
Kaynak: 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder