10 Haziran 2012 Pazar

360 Derece Performans Değerlendirme Yönteminde Veri Kaynaklarından Bilgi Alırken Uygulanacak Yöntemler


            360o performans değerlendirme sürecinde veri kaynaklarından bilgi almak oldukça zahmetli bir iştir. Bu faaliyet iyi planmadığı takdirde içinden çıkılmaz bir hâl alabilir. Örneğin; bir örgütte 500 çalışan olduğunu ve her çalışan için sekiz adet veri kaynağı kullanıldığını düşünürsek 4000 kişinin bilgisine başvurulacağı görülmektedir. Böylesinde fazla miktarda veri kaynağından bilgi almak için zaman planlamasına dikkat etmenin yanında, örgütün insan kaynakları departmanı tarafından paratik çözümler geliştirilmesi gerekmektedir.
            Veri kaynaklarından bilgi alırken iki yöntem kullanılmaktadır. Bunlar, anket yöntemi ve görüşme yöntemidir. Bu yöntemler yazılı veya yüz yüze uygulanabileceği gibi, internet veya intranet ortamında elektronik olarak da yapılabilmektedir.           

            Anket Yöntemi

            360o performans değerlendirme yönteminde anket uygulaması, geribildirim sağlayacak personelin seçimine müteakip, değerlendiriciler tarafından yazılı olarak formun işaretlenmesi veya internet/intranet (iç ağ) ortamında doldurulması suretiyle yapılmaktadır. Aynı şekilde birçok örgüt anket formlarını bilgisayar yardımıyla optik olarak değerlendirmektedir.
            Anketler değerleyicilerin deşifre edilmemesi, maliyet-zaman dengesinin örgütü yıpratmaması bakımından görüşme yöntemine nazaran geçerli bir bilgi toplama yöntemidir. Anket formları test şeklinde hazırlanacağı gibi, açık uçlu sorularla değerleme yapan kişiye, birey hakkında gözlemlerini aktarma ve yorum yapma şansı verecek şekilde de hazırlanmaktadır. Ancak bu şekilde hazırlanmış anket formlarının güvenirliği test şeklinde hazırlanmış formlara göre daha azdır.
            Değerlendirme anket formları çalışanın iş tanımında belirtilen gereklere göre tasarlanmaktadır. Birbirinden farklı iş kollarında faaliyet gösteren kişilerin aynı form üzerinden değerlendirilmesi gerçekçi sonuçlara ulaşılamamasına neden olmaktadır. Örneğin örgütte muhasebe bölümünde çalışan bir personelle, satış bölümünde çalışan personelin iş tanımları farklı olduğundan değerlendirme anket formlarının da farklı soruları içermesi gerekmektedir. Ülkemizde kamu kuruluşları tarafından uygulanan geleneksel sicil değerlendirme sisteminde tüm çalışanların aynı form üzerinden değerlendirildiği ve iş tanımlarının anket sorularına yansıtılmadığı görülmektedir. 
            Değerlendirme anket formlarında her sorunun alt boyutları ile beraber puan olarak değerinin belirlenmesi en çok dikkat edilmesi gereken konuların başında gelmektedir. Bazen anket formlarında değer aralıkları verilememekte ve değerlendiriciden 1–10 veya 1–100 üzerinden not verilmesi istenmektedir. Bu şekilde verilen notlar çoğu zaman nesnel olmayan değerlendirmelere sebep olmaktadır. Örneğin bir değerlendirme sorusuna 80 veya 90 not verildiğini varsayacak olursak eğer 80 veya 90 not vermeye sebep olan uygun kriterler net olarak belirlenmezse, not veren amir o anki ruh hâline veya personelde tespit ettiği bir özelliğe binaen tüm notları bu yönde verme eğilimi meydana gelebilecektir. Bu sebeple belli puanlar arasında not verilen bir anket formu hazırlamaktan kaçınılmalıdır.
            Anket soruları hazırlarken, her soruya mükemmel, çok iyi, iyi, orta ve yetersiz olarak işaret koyma şeklinde bir ölçek hazırlamak ve değerlendiriciden uygun cevaba işaret koymak suretiyle notlama yapmasını istemek uygun bir çözüm olarak görülmektedir. Ayrıca örgütün insan kaynakları departmanı tarafından ölçekteki her soruya, niteliğine göre bir puan atanması önemli bir husustur. Örneğin bir soruda mükemmel mükemmel cevabı beş puan değerindeyse, başka bir soruda mükemmel seçeğinin puan değeri önem dıurumuna göre 10 olabilmelidir. Ayrıca her soruya atanan puanları değerlendiricilerin bilmemesi, sadece puanlamayı yapacak insan kaynakları departmanının bilmesi 360o performans değerlendirme yönteminin geçerliliğini pekiştirecek ve birçok performans değerlendirme hatasının yapılmasını önleyecektir.
            Anket soruları cevaplayanların en fazla 15 dakikada çözebileceği kadar açık, net, anlaşılır ve bu kısıtlamayı karşılayacak en fazla soru mevcudu ile hazırlanması gereklidir. 15 dakikayı aşan anketler, anketi dolduran kişide dikkat dağılmasına neden olmakta, bu durum ise değerlendirmecinin bazı soruları tam okumadan cevaplaması sonucunu doğurmaktadır.
            Bazı araştırmalar anketlerde 25 ile 75 arasında soru olabileceğini göstermekle beraber (Milyenti, 1998:58), bazıları ise anketin cevaplanmasının 15 dakikadan fazla sürmemesi gerektiğinden hareketle, bir kişinin dakikada 3 soru cevaplayabileceği ve toplam soru sayısının 45’i geçmemesi gerektiğini ifade etmektedir. Anket sorularının hazırlanmasında “dürüsttür” “örgütsel bağlılığı vardır” kısa sorular tercih edilirse 15 dakikada 60–80 sorunun cevaplanması mümkündür. Ancak bazen anket sorularını hazırlayanlar yaptıkları işi önemli göstermek için karmaşık sorular hazırlamakta ve değerlendiricilerin çabuk sıkılmasına, dikkatlerinin dağılmasına neden olabilmektedirler. Bu şekilde hazırlanan bir anket formunda belki de 30 soru bile fazla gelmektedir.
            Anket soruları oluşturulurken olumsuz cümlelerden ziyade, olumlu cümleler kullanılmalıdır. Bu şekilde anket ile değerlenen kişiyi savunmaya yöneltmemiş ve geribildirim veren kişiyi aksi yönde etkilememiş oluruz. Örneğin; “mesai başlangıç saatlerine uymaz” yerine  “işe zamanında gelir”  anket maddesinin olması daha olumlu sonuçlar doğuracaktır.
             Anket sorularında belirtilen durumlar davranış temelli, kolayca gözlemlenebilen ve somut olmalıdır. Örneğin “Personelin genel görünümü çok iyidir” gibi bir anket sorusu katılımcıların geribildirim vermeleri zorlaştırmaktadır. Çünkü çalışanın genel görünümünden bahsederken çalışanın fizikî durumu, davranış biçimi veya psikolojik durumu söz konusu olabilir. Ayrıca anket sorularında nitelik belirten sözcüklerden ve sıfat kullanımından kaçınılmalıdır. Çünkü nitelik belirten sözcüklerin anlamı kişiden kişiye değişmektedir.  Ayrıca sıfat kullanımı kişiler arasında karşılaştırma ve yargılama yapılmasına neden olabilmektedir.
            360o performans değerlendirme yönteminde kullanılan anketlerde, örgütün en fazla değer verdiği davranışların yansıtılması çok büyük önem taşımaktadır. Dikkat edilecek bir diğer nokta ise bu davranışların iş ile ilgili ve işin yapılışı için önemli olması gerektiğidir. Anket sorularının iş performanslarının etkinliği ile doğrudan alakalı olduğunu hissetmeleri, çalışanların performans değerlendirme sürecini kabullenmelerini hızlandıracaktır.
             Anket sorularında birbiri ile ilgili veya yakın kavramlar bir arada olmalıdır. Örneğin, liderlik ile ilgili sorular anket içerisinde dağınık olarak bulunmamalı, birbirini takip ederek ankete yerleştirilmelidir.
            Anket sorularının 10 kelimeyi geçmemesi, genel bir anket sorusu hazırlama tekniği olarak kabul edilmektedir. Karmaşık bir yapının tanımlanması durumunda ise sorular küçük ve kolay okunabilir parçalar hâline getirilmelidir. Böylece anket, cevaplayan kişi için sıkıcı olmaz ve anketin süresi kısalmış olur. Kullanılan ifadeler örgütsel kültüre uygun ve sade bir dille yazılmış olmalıdır.
           Anket sorularının hazırlanmasına müteakip uygulamanın yapılabilmesi için, ölçeğin ve o ölçek için kullanılacak tanımlamaların belirlenmesi gerekmektedir. Bu konuda yazarlar farklı görüş açısı ile yaklaşmaktadırlar. Bazı yazarlar 2’li, 3’lü ve 5’li gibi dar ölçeklerde anket formunu dolduran bireylerin değerler arasında çok fazla farklılık bulunmadığı için verecekleri notu hangi dilime işaretleyeceklerini belirleyemeyeceklerini savunmaktadırlar. Bu görüşü destekler nitelikte Edwards ve Ewen 5’li ölçekte sayıların düşük olması (Ör:3,8) nedeniyle, performans çok zayıf gözükmektedir, bu nedenle çalışanlar işlerine motive olmakta zorlanmaktadır şeklinde bir görüşü savunmaktadır.
           Buna karşın bazı yazarlar 10’lu ölçekte tanımlama sayısı fazla olduğundan, anketi cevaplayanlar için, belirtilen durumlara değer vermenin zorlaşmakta olduğunu ifade etmektedirler. Bu sebepten dolayı Milyenti, 360o performans değerlendirme sürecinde, 5’li ve 10’lu ölçeklerde oluşan dezavantajları engellemek maksadıyla 7’li ve 8’li ölçeklerin kullanılması önermektedir.
           Milyenti’nin önerisine karşın, 360o performans değerlendirme yönteminin yeni yeni kullanılmaya başlandığı ülkemizde 5’li likert ölçeği kullanmamızın daha olumlu netice vereceği düşünülmektedir. Çünkü 5’li likert ölçeğinde her bir dereceyi tanımlamakta kullandığımız her zaman, sıklıkla, bazen, ara sıra ve hiçbir zaman ifadeleri, anketi uygulayan bireyler açısından kolayca anlaşılabilir olmaktadır. Eğer ölçeğimiz 7’li olsaydı genellikle hiçbir zaman ve genellikle her zaman tanımlamalarını ölçeğe ilave etmek zorunda kalacaktık. Bu uygulama anketi dolduran bireyler için kafa karıştırmaktan öteye gitmeyecek ve anketten kaliteli sonuç almak isterken tam tersi bir sonuçla karşılaşmamız söz konusu olacaktır.
           Beşli likert ölçeğinin olumsuz yanlarından birisi her soru karşısında beş şıklı bir cevap gören katılımcıların genellikle ortalama not verme eğiliminde olmasıdır. Bu sınırlılığın aşılması örgüt içerisinde bulunan çalışanların 360o performans değerlendirme süreci hakkında eğitimden geçirilmeleri ile mümkün olmaktadır. Anılan ölçek türünde diğer bir sınırlılıkta anket formunda çok fazla miktarda soru olduğundan bazı soruların atlanması veya bilerek hiç işaretlenmemesi söz konusu olmaktadır. Bu sınırlılığın aşılması için, anket sorularının sade ve açık bir dille yazılması, tek ve spesifik bir davranışı tanımlaması, olumlu bir sonuca varan biçimde ifade edilmesi, diğer maddeleri tekrar etmemesi, yaş, cinsiyet, ırk, kültür ön yargılarından kurtulmuş olması gerekmektedir. 

            Görüşme yöntemi

            Görüşme yöntemi, performans görüşmesi konusunda uzman bir personelin, çalışanın performansı ile ilgili olarak veri kaynakları ile karşılıklı görüşmesidir.
            Üç çeşit görüşme yöntemi bulunmaktadır. Bunlar bire bir görüşme, grup hâlinde görüşme ve telefonla görüşmedir. Bu yöntemlerin içinde tek güvenilir olmayan, grup hâlinde görüşme yöntemidir. Çünkü grupta bulunan bireyler değerlenen kişinin kulağına gider düşüncesiyle olumsuz geribildirim yapmaktan kaçınacaktır. Bire bir ve telefonla görüşme yöntemleri ise güvenilir olmakla birlikte, tek tek bütün veri kaynakları ile görüşmek ve bu görüşmelerin kaydını tutmak sadece zaman alıcı değil oldukça zor ve yüksek maliyeti bir uygulama olmaktadır. Bu yüzden görüşme yöntemleri veri kaynaklarından bilgi alırken çok fazla kullanılmamaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder