360o performans değerlendirme yönteminde, sadece amirden
gelen değil, çalışanın bağlantılı olduğu diğer bireylerden gelen geribildirimler
ve mevcut raporların da (günlük ve
direkt raporlar) değerlendirmeye katılması açısından, başta sicil değerlendirme
olmak üzere diğer geleneksel değerlendirme yöntemlerinden farklılıklar
göstermektedir.
Performans yönetim sistemi, kurumun
her kademesinden geribildirim alınmasını öngörmektedir. Bu yaklaşım, 360 derece
performans değerlendirme yöntemini farklı bir değerlendirme tekniği olarak ön
plana çıkartmıştır.
Performans değerlendirme
uygulamaları olarak Türkiye’de ve Dünyada çeşitli yöntemler kullanılmakla
beraber, çoklu veri kaynaklarından alınan verilere dayalı olarak yapılan 360o performans değerlendirme yöntemi, son dönemlerde
diğer yöntemlere göre daha fazla ve artan oranda kabul gördüğü görülmektedir.
Aslında, birçok örgüt çoklu veri kaynağına dayalı
olarak yapılan değerlendirmeleri, gayriresmî olarak eski dönemlerden beri uygulamaktadır. Hangi değerlendirme sistemi
kullanılırsa kullanılsın, amirler emrinde çalışan personelle alakalı bilgi
toplamak için çalışanın irtibat kurduğu diğer kişiler ile konuşmaktadır. Ancak
bu şekilde bilgi veren kişiler isimlerini gizli tutmak kaygısı içinde
olduklarından çoğu zaman şahsî menfaate dayalı güvenilir gibi görülen, ancak
sahte bilgiler verebilmektedir. Bu durum sürecin güvenirliğine gölge düşürmekte
ve çalışanın kariyerini olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Artık 360o performans değerlendirme yönteminin
resmîleştirilmesi, adil ve tutarlı hâle
getirilmesi gerekmektedir (Edwards, Ewen, 1996/a;18). Söz
konusu gayriresmî kaynaklı geribildirimler çalışan
gelişimine yararlı olmak yerine, çalışanlar arasında huzursuzluk yaratmaktan
öteye gitmemektedir.
Bazı çalışanlar üstlerinden,
kariyerlerini çıkmaza sokacak bazı tehlikeler içeren davranış biçimleri
hakkında aldıkları eleştirilere kulak asmazken, bazıları meslektaşlarının gördükleri
saygı davranışlarında motive edici bir etkiye sahip olabilir. 360o
performans değerlendirme yöntemi, emsal seviyedeki arkadaşların, yani iş
arkadaşlarının performans anlayışlarını yansıtır. Bu kapsamda; bir üstün
yargısı önemsenmez ve dikkate alınmazken, meslektaş ve iş arkadaşlarının fikir
birliğine vardıkları geribildirimlerin inandırıcı olma avantajı vardır.
Yapılan araştırmalar göstermiştir ki
çalışanlar, sadece amirinin görüşüne dayalı olarak, genellikle yılda bir kez
yapılan geleneksel sicil değerlendirme uygulamasından memnun
görülmemektedirler. 360o performans
değerlendirme yöntemi ile
değerlendirme sonuçlarına kalite geldiği ve daha gerçekçi sonuçlar alındığı
görülmektedir.
Değerlendirenin duyguları ve
değerlendirme arasındaki bağın araştırıldığı bir ampirik çalışmada yöneticiler ile astlar arasındaki ilişkiler
irdelenmiş ve bu araştırma sonucunda ortaya çıkan lider-üye karşılıklı değişim teorisinde, değerlendiriciler tarafından
gruptaki üyelere, grupta olmayan üyelere oranla daha çok güven, etkileşim,
destek ve mükâfatlar verildiği tespit edilmiştir. Buradan
çıkan sonuca göre, Heneman vd., yöneticilerin değerlendirmelerinde ön
yargılı davrandıklarını öne sürmüştür. Çünkü değerlendiricilerin davranışları,
grup içi ve dışındaki konum ve değerlendirilenler tarafından
etkilenebilmektedir. Yöneticileri tarafından beğenilen çalışanlar iyi
performans için daha saygın duruma gelirken, beğenilmeyen çalışanlar düşük
performanstan sorumlu tutulurlar. Sonuç olarak, mükâfat, görev belirleme ve
seçme kararlarında başarı liderlerin, yukarıda bahsedilen faktörlerden ne kadar
etkilenebilecekleri, nesnel olup olamayacakları ve onların iyi lider olup
olmadıklarına bağlı olacaktır. Bu düşünceler mutlak
amir düşüncesinin egemen olduğu geleneksel performans değerlendirme
yöntemlerinin yetersizliğini ortaya koyması bakımından dikkat çekmektedir.
360o performans değerlendirme yönteminde çalışanlar
hakkında; diğer çalışanlarla ilişkilerdeki uyum becerisi, örgütsel değişime
ayak uydurma yeteneği, liderlik kabiliyeti, görev başarısı, astlarını
yetiştirebilmesi, iş sonuçları ve mesleki gelişiminin ne durumda olduğu vb.
konularda çoklu kaynaklardan gelecek verilerle, örgüt yönetiminin daha çok ve
doğru bilgi alabilmesi mümkün olmaktadır.
Geleneksel
performans değerlendirme yöntemlerinde yönetici, astlarını değerlendirirken performans
değerlendirme hatalarından birini yapmışsa, çalışanla ilgili örgüt genelinde
yanlış kanaat oluşacaktır. Geleneksel yaklaşımlarda verilen kararların test
edilmesi de oldukça zordur. Ancak 360o performans değerlendirme yönteminde çoklu kaynaklardan elde edilen
veriler kullanıldığı için, hem çalışanın geniş perpektifli bir bakış açılarıyla
değerlendirilmesi söz konusu olacak hem de herhangi bir kişiden gelecek olumlu
veya olumsuz değerlendirmenin diğer kişilerin görüşleriyle test edilmesi mümkün
olacaktır. Bu sebeple, 360o performans değerlendirme yöntemi, etkin bir akıllı karar
sistemi olarak yönetsel kararların uygulanmasında bizi en sağlıklı bilgiler
sunan performans değerlendirme yöntemi olarak bilinmektedir.
360o performans değerlendirme yöntemi, bir çalışanın
davranışları ve bu davranışların etkileri hakkında, farklı kaynaklardan veya
açılardan alınan değerlendirmeler birleştirilerek, bireysel gelişim amaçlı ve
personel belirleme kararlarında kullanılmaktadır. Buna göre değerlendirme yapan
kişiler astlar, çalışma arkadaşları, parçası olduğu proje takımlarının diğer üyeleri,
çalışanın kendisi, üstler, müşteriler, tedarikçiler olabilir. Çalışanın
performansının çoklu veri kaynaklarına göre değerlendirilmesi, 360o performans değerlendirme yöntemini diğer performans
değerlendirme yöntemlerine göre daha etkin kılmaktadır.
360o performans değerlendirme yönteminin çoklu kaynakların
alınan bir geribildirim sistemi olduğu ve tam
bir performans değerlendirme yöntemi sayılamayacağı, bu nedenle performans
değerlendirme yöntemi olarak sadece 360o performans değerlendirme yöntemi bel bağlanmaması ve 360o performans değerlendirme yönteminin örgütte resmî olarak
kullanılan performans değerlendirme sisteminin yerine kullanılamayacağına
dikkat çekilen bazı görüşler olmakla beraber, bu görüşlere katılmak mümkün
değildir. 360o performans değerlendirme
yöntemi geçerli ve güvenilir değerlendirme sonuçlarının alabilmesi ve örgütsel
etkililiği artıracak yönetsel kararların isabetli olarak alınması maksadıyla, resmî ve özel kuruluşlarda ana değerlendirme
sistemi olarak derhal uygulamaya geçilmelidir.
360o performans değerlendirme yönteminin örgüt içerisinde
kurulması ile beraber kültürel ve yapısal değişimlerinde tesis edilmesi gerekmektedir.
Yöneticiler sistemin idamesi açısından önemli bir faktör olarak yer almaktadır.
Yönetici bu sistemde önce kendisini tanıyıp örgütsel ve yapısal değişimi
sağlamak için gayret göstermeli, daha sonra astlarında davranış değişikliği
yaratmanın yollarını aramalıdır.
Bazı
çalışanlar performansları hakkında hiçbir fikre sahip olmadan yıllarca çalışma
hayatlarını sürdürmektedir. Performansları ile ilgili olarak hiçbir
geribildirim almamakta ve gelişimini tesis edecek araçları kullanamamaktadır.
Günümüzde gelişmiş ülkeşlerde ve büyük örgütlerde tek ve ana değerlendirme
sistemi olarak kullanımı büyük bir hızla yayılan 360o performans
değerlendirme yöntemi sağladığı faydalar asçısından olumlu bir performans
değerlendirme uygulaması olarak dikkat çekmektedir.
Bu bölümde 360o performans değerlendirme süreci, öncelikle kavramsal boyut
olmak üzere tüm yönleriyle ele alınacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder