Yumuşaklık
ve Sertlik Hatası
Bütün yöneticiler kendine özgü standartlara ve ruh hâline
sahiptir. Eğer yönetici değerlendirme esnasında olumlu yönde yumuşak davranırsa
çalışanın performansı olması gerekenden daha yüksek, bunun tersi olarak olumsuz
yönde sert davranırsa performansı, olması gerekenden düşük görünür. Yumuşaklık veya sertlik hatası olarak isimlendirilen bu performans
değerlendirme hatasında bir yönetici tarafından başarılı olarak nitelendirilen
bir çalışanın bir başkası tarafından başarısız olarak değerlendirilebilmesi söz
konusu olacaktır.
Örgütte bütün çalışanlar aynı kişi tarafından
değerlendiriliyorsa, yumuşaklık yapılsa
bile hata payı herkese eşit oranda uygulanmış olacağından, dengenin korunması
mümkün olacaktır. Ancak asıl problem, farklı yöneticilerin farklı seviyede yumuşaklık
veya sertlik hatası yapması durumunda ortaya çıkacaktır.
Yumuşaklık
hatası bir yöneticinin, değerlendirdiği kişilerin % 80 ve üzerini, örgütün
başarı ortalamasının oldukça üzerinde değerlendirmesi ile anlaşılır. Yumuşaklık
ve sertlik hatası daha çok geleneksel değerlendirme ölçeklerinde görülmektedir.
Çünkü değerlendiriciler bu yöntemde çalışanların tümüne yüksek veya düşük not
vermekten kaçınmak zorunda değillerdir. Ancak örgütlerde
sertlik hatasından ziyade yumuşaklık hatasının daha çok yapıldığı
görülmektedir.
Yöneticileri Yumuşaklık veya
Sertlik Hatası Yapmaya İten Nedenler
|
Örgütün görev standartlarının çok düşük veya yüksek
olarak belirlenmesi,
|
Sevmediği bir astının terfi etmesini engellemek
maksadıyla sevdiği bir astına olması gerekenden yüksek not vermek istemesi,
|
Diğer emsal yöneticilerin astlarına yüksek not vereceğini
öngörüsüyle, performans değerlendirme
sonunda yararlanılacak imkânlardan kendi astlarının daha çok faydalanmasını
istemesi,
|
Astlar tarafından sevilme arzusu,
|
Astına yüksek not verirse ilerde yerine geçer korkusu,
|
Astlarla çatışmanın önüne geçme arzusu,
|
Kendini sert ve zor beğenen bir yönetici olarak gösterme
arzusu,
|
Bütün çalışanları olumlu göstererek, kendisinin çok
başarılı bir yönetici olduğunu ispatlamak maksadıyla,
|
Astlarına olması gerekenden daha yüksek puan verirse
onları daha verimli çalıştıracağını düşünmesi,
|
Yöneticinin
etkili bir liderlik eğitimi alması ve çalışanların her davranışının gerçeklere
dayanıp dayanmadığını araştırması, yumuşaklık veya sertlik hatasının
giderilmesine katkı sağlayacaktır.
sel an� d a s � � elişimin
başarılmasını takip eder. Bu işleviyle 360o performans değerlendirme
yöntemi toplam kalite yönetiminin itici gücü olarak bir işlev sağlamaktadır. Bu
yöntemin uygulanması ile kaynakların gelişim amaçları için tahsis edilmesi söz
konusu olmalıdır. Sicil değerlendirme yönteminde ise çalışanlar için önemli
olan yöneticilerin beklentilerini cevap verilebilmektir. Bu çaba sonucunda
çalışanlar kendi beklentilerini ve gelişimlerini göz ardı etmektedirler.
Sicil değerlendirme yöntemi bireye
odaklı olarak uygulanırken, 360o performans değerlendirme yönteminde,
bireylerin yanı sıra, takım, bölüm veya grup performansları ile müşteriler
aracılığıyla piyasa dinamiklerine de odaklanma imkânı vardır.
Yöneticilerin yargılayıcı rol
üstlendiği geleneksel sicil değerlendirme anlayışı, yöneticilerin koçluk rolü
üstlendiği performansı yargılamak yerine kişiye gelişim yolunda rehberlik eden
bir anlayışa dönüşmüştür.
360o performans
değerlendirme yönteminde değerlendirme ölçütleri zaman içerisinde gelişip
değişiklik gösterebilmekte, buna karşın geleneksel sicil değerlendirme
sisteminde bu gelişimi sağlamak mümkün değildir.
Sicil değerlendirme sisteminde
çalışanın kariyeri tek bir kişinin yani birinci sıradaki amirin kararına göre
şekillenir. Ancak 360o performans değerlendirme yönteminde çalışan
kendi kariyer planlamasına aktif olarak katılır. Ayrıca 360o
yönteminde performans değerlendirme sonuçları çalışanda davranış değişikliği
yaratma yönünden motive edici olmakla beraber, sicil değerlendirme yöntemi
motive edici olamamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder