İkinci bölümde geleneksel ve çağdaş
performans değerlendirme uygulamaları kapsamında birçok yöntem açıklanmıştır.
Ancak bu yöntemlerden ikisi ait olduğu ana performans değerlendirme sınıflandırmasının
en önemli temsilcisi durumundadır. Bu kapsamda; geleneksel değerlendirme
sistemlerinin en çok bilinen ve uygulananı sicil değerlendirme (sicil
raporlarına göre değerlendirme) sistemi, çağdaş yöntemlerin en çok bilinen ve
uygulananı ise 360o performans değerlendirme yöntemidir. Bu
maksatla, bu bölümün ismi geleneksel performans değerlendirme yöntemleri ile
çağdaş performans değerlendirme yöntemleri arasındaki farklar olarak da kabul
edilebilir.
Sicil
değerlendirme yöntemi ile 360o performans değerlendirme yöntemi
arasında bazen çok belirgin bazen ise belirgin olmayan farklar bulunmaktadır. Birinci amir değerlendirmesinin yer aldığı sicil
değerlendirme sisteminde performans ölçütleri, değerlendirilenden daha çok
değerlendirenle ilgili bir işleve sahiptir. Amaca
hizmet edenler, kendine benzeyenler
ve stereotipler konusunda birinci
amirleri eğitmek imkânsızdır. Birinci amirler seçim yaptıklarında bu tür
düşünceler seçimlerini etkileyecek ve doğruluk oranları düşük olacaktır. Tek
kaynaklı sistemlerdeki taraf tutma, cinsiyet gibi nedenler çalışanda düşük
performansa sebep olur. Performans değerlendirme modeli tek kaynaklıdan çok
kaynaklıya doğru değiştiğinde performans puanları çeşitliliğin ters etkisinden
çeşitlilik eşitliğine dönüşecektir.
360o performans
değerlendirme yönteminde, sicil değerlendirmeden farklı olarak yöneticilerin
astlarının performanslarını izlemelerini, uygulamalar esnasında kısmen veya
tamamen düzeltmeler yapmalarını ve yönlendirmelerini sağlayan geribildirim
süreci vardır. Geribildirim çalışanda performans algısını artırabileceği gibi,
bireysel tatminin elde edilmesine de olanak sağlar. 360o
değerlendirmede geribildirim gelişimi istenen boyutlara göre yapılır.
Sicil değerlendirme yönteminde
değerlendirme sonuçları, denetim sağlama, ücret artışı, ödüllendirme, terfi,
işten çıkarma, yer değiştirme gibi yönetsel amaçların karşılanmasında kullanılmaktadır.
Ancak değerlendirme sonuçlarının gerçeği kısmen yansıtması ve değerlendirme
sürecini ön yargıların etkilemesi nedeniyle bu amaçlar tam olarak
karşılanamamaktadır. 360o performans değerlendirme yönteminde ise
güvenilir ve gerçekçi çıktıların elde edilmesi bu yönetsel amaçlara ilâve
olarak ve hatta daha ağırlı şekilde örgütsel ve kişisel gelişimin sağlanmasını,
kişisel verimin ve örgütsel etkililiğin artırılmasını daha değerli kılmaktadır.
Sicil değerlendirme yönteminde işteki
başarıdan çok çalışan ve yöneticilerin kişisel özellikleri ve yetenekleri
önemli değerlendirme ölçütleri olarak görülürken, 360o performans
değerlendirme yönteminde işteki başarı ve çalışanların belirlenmiş hedeflere
ulaşma derecesi daha önemli performans ölçütleri olarak kabul etmektedir. Bu
kapsamda, anılan değerlendirme ölçütleri ise sicil değerlendirme yönteminde
öznel, 360o performans değerlendirme yönteminde ise nesneldir.
Değerlendirmeyi yapan bireyler bu
yöntemlerde farklılık göstermektedir. Sicil değerlendirme sisteminde mutlak amir prensibiyle birinci sıradaki
amir tek değerlendirici olarak görülmektedir. Her ne kadar sicil değerlendirme
yönteminde ikinci ve üçüncü derece amirlerde değerlendirmeye katılıyor gibi görülsede
bu amirler çalışanı yeterince tanımadıklarından birinci amir ne kadar
performans değerlendirme puanı verirse, onlarda bu değerlendirmeye katılmak
durumunda kalmaktadırlar. Sicil değerlendirme sisteminde çalışanların
değerlendirme süreci ile ilgili bilgileri olmamaktadır. 360o performans
değerlendirme yönteminde ise değerlendirme çoklu veri kaynaklardan alınan
verilerle yapılmaktadır. Bu veri kaynakları çalışanın astları, üstleri ya da
çalışma arkadaşları olabileceği gibi kendisi, müşteriler ve çalışanla ilgili yazılı
raporlarda olabilmektedir. 360o performans değerlendirme sürecine
çalışanlar çok yönlü olarak katkı sağlamaktadır. Bu katkı bizzat değerlendirme
yaparak olabileceği gibi, değerlendirme sonucuna itiraz veya gelişimin planının
hazırlanmasına katkı şeklinde olabilmektedir.
Sicil değerlendirme sisteminde
değerlendirme sonuçları gizli belge niteliğinde olup çalışanlara gösterilmemekte,
hatta geribildirimle sözlü olarak bile söylenmemektedir. Bunun sonucunda
çalışanlar eksik veya olumlu yönlerini öğrenememekte, amirlerinin kendisi ile
ilgili nasıl bir düşünce taşıdığı konusu çalışanlar için âdeta bir bilmece
haline dönüşmektedir. Ancak 360o performans değerlendirme yönteminde
açıklık politikası uygulanır, çalışanlarla görüşme ortamı yaratılarak sorunlar
tartışılır, çalışanlar eksiklikleri yönünde ikna edilir ve çalışanların
gelişimi için uygun ortam yaratılır. Sicil değerlendirme yönteminde
değerlendirmeyi yapan belli ancak değerlendirme notu bilinmezken, 360o
değerlendirmede ise değerlendirme sonucu bellidir, ancak birinci amir haricinde
değerlendirmeyi yapan veri kaynakları gizli tutulmaktadır.
Sicil değerlendirme yönteminde performans
dönemi bir yıldır. 360o performans
değerlendirme yönteminde ise performqans dönemi işin niteliğine göre
değişebilecek şekilde esnektir. Bu dönem 1 yıl olabileceği gibi altı veya üç ay
olabilmektedir.
Sicil değerlendirme süreci, amir ile
çalışan arasında, tek yönlü olarak işlemekte ve birçok performans değerlendirme
hatasını bünyesinde barındırmaktadır. 360o performans değerlendirme
yönteminde ise sistem performans değerlendirme hatalarını engelleyecek şekilde
tasarlanmıştır. Veri kaynaklarından biri bu hatayı yapsa bile diğer veri
kaynaklarından gelecek bilgiler çalışanın gerçek durumunu ortaya koyacaktır.
Sicil değerlendirme yönteminde geçmiş
performansın izlenmesi esas alınır, ancak 360o performans
değerlendirme yönteminde önemli olan çalışanın gelecekteki performansının ne
olacağıdır.
360o performans
değerlendirme yönteminde çalışana farklı perspektiflerden kolektif bilgi
verilerek, ayrıca güçlü ve gelişmesi gereken yönleri işaret edilerek, kişisel
özfarkındalığının artması sağlanır. Sistem kişisel anlamda sürekli gelişimin
başarılmasını takip eder. Bu işleviyle 360o performans değerlendirme
yöntemi toplam kalite yönetiminin itici gücü olarak bir işlev sağlamaktadır. Bu
yöntemin uygulanması ile kaynakların gelişim amaçları için tahsis edilmesi söz
konusu olmalıdır. Sicil değerlendirme yönteminde ise çalışanlar için önemli
olan yöneticilerin beklentilerini cevap verilebilmektir. Bu çaba sonucunda
çalışanlar kendi beklentilerini ve gelişimlerini göz ardı etmektedirler.
Sicil değerlendirme yöntemi bireye
odaklı olarak uygulanırken, 360o performans değerlendirme yönteminde,
bireylerin yanı sıra, takım, bölüm veya grup performansları ile müşteriler
aracılığıyla piyasa dinamiklerine de odaklanma imkânı vardır.
Yöneticilerin yargılayıcı rol
üstlendiği geleneksel sicil değerlendirme anlayışı, yöneticilerin koçluk rolü
üstlendiği performansı yargılamak yerine kişiye gelişim yolunda rehberlik eden
bir anlayışa dönüşmüştür.
360o performans
değerlendirme yönteminde değerlendirme ölçütleri zaman içerisinde gelişip
değişiklik gösterebilmekte, buna karşın geleneksel sicil değerlendirme
sisteminde bu gelişimi sağlamak mümkün değildir.
Sicil değerlendirme sisteminde
çalışanın kariyeri tek bir kişinin yani birinci sıradaki amirin kararına göre
şekillenir. Ancak 360o performans değerlendirme yönteminde çalışan
kendi kariyer planlamasına aktif olarak katılır. Ayrıca 360o
yönteminde performans değerlendirme sonuçları çalışanda davranış değişikliği
yaratma yönünden motive edici olmakla beraber, sicil değerlendirme yöntemi
motive edici olamamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder