Gelişim
Planının Oluşturulması
360o performans
değerlendirme sürecini takip eden en önemli bileşen, değerlenenler için bazı önemli gelişim
hedefleri belirleyen ve bunlara ulaşmada kullanacakları çoklu stratejilerin
taslağını çizen gelişim planıdır.
Gerçekçi bir gelişim planını
tanımlamak örgüt içinde sadece yaşamını sürdüren bir çalışan ile başarılı olan
diğer çalışan arasındaki farkı oluşturmaktır. Gelişim planını oluşturduktan
sonra, takip eden değerlendirmeler sırasında ilerlemeler ölçülmektedir.
Gelişim planının oluşturulması için
öncelikle gelişim hedeflerinin belirlenmesi, daha sonrada çalışanları bu gelişim
hedeflerine ulaştıracak öğrenme yöntemlerini ortaya koymak gereklidir. Bu
süreçte çalışanların yaptığı hatalar veya davranış eksikliklerine, kariyere
olumsuz etki edecek talihsizlikler değil, öğrenmeye sebebiyet veren normal
davranış biçimleri gözüyle bakmak gerekmektedir. Gelişim hedeflerine,
performans değerlendirme süreci sonucunda çalışanda eksik görülen davranış
özellikleri ile beraber, o an için eksik olmayan, ancak gelecekte çalışandan
sahip olması istenen davranış biçimleri de dâhil edilmelidir.
Gelişim hedeflerinin mümkün
olduğunca özel, değiştirilebilecek davranışlara ve öğrenilebilecek becerilere
odaklanmış olması gerekmektedir. Gelişim hedefleri çalışanın yapabileceği kadar
verilmelidir. Çalışana yapabileceğinden çok hedef verilmesi, gerçekleşebilecek
hedeflerin dâhi yapılamamasına neden olacaktır. Bu maksatla gelişim hedefleri
belirlenirken yöneticiler, çalışanların eksik yönlerini kabullenmelerini
sağladıktan sonra, onlarında görüşlerini alması gerekmektedir.
Gelişim planının oluşturulması
maksadıyla, çalışanla beraber gerçekleşecek toplantı, 360o
performans değerlendirme sonucunun personele açıklandığı toplantı ile beraber
olabileceği gibi bu toplantıdan kısa bir süre sonra da yapılabilir. Ancak
çalışanın performans değerlendirme sonucunu öğrenmeye müteakip düşünmesi ve
kendi içinde tam kabulü sağlaması için sonuçların açıklanmasından birkaç gün
sonra yapılması daha uygun olacaktır.
Gelişim hedeflerinin belirlenmesi ve
bunun sonucunda gelişim planının oluşturulması maksadıyla yapılan bu
toplantıda, yönetici gelişim planı ile ilgili düşüncelerini açıklamadan önce,
geçmiş yılları da katacak şekilde çalışanın hedeflerini karşılama oranlarını
ortaya koyması gerekmektedir. Bu maksatla içinde bulunduğumuz yılı x yılı
olarak kabul edersek yönetici bu toplantıya aşağıdakine benzer bir çizelgeyle
katılması ve çalışanla hedefleri gerçekleştirme oranları ile mülâkat yapması gerekmektedir. Böyle bir çizelge ile
çalışanın kabullenme düzeyi arttırılmış olacak ve toplantı esnasında
yöneticinin elini güçlendirici bir unsur olacaktır.
Ana
Yetkinlikler
|
Çalışanın
Hedeflerini Gerçekleştirme Oranları
|
||||||
X-2 Yılı
|
X-1 Yılı
|
X Yılı
|
X+1 Yılı
|
||||
Hdf.
|
Sonuç
|
Hdf.
|
Sonuç
|
Hdf.
|
Sonuç
|
Hdf.
|
|
Liderlik
Özellikleri
|
85
|
80
|
85
|
85
|
90
|
85
|
95
|
Üretim/iş
Kalitesi
|
95
|
80
|
90
|
90
|
95
|
90
|
95
|
Kişisel
Gelişimin Sağlanması
|
75
|
65
|
75
|
70
|
75
|
75
|
80
|
Diğerlerinin
Gelişimine Sağlanan Katkı
|
70
|
60
|
70
|
60
|
70
|
65
|
75
|
İletişim
Yeteneği
|
90
|
90
|
95
|
95
|
100
|
95
|
100
|
Değişime
Uyum Yeteneği
|
90
|
80
|
85
|
80
|
90
|
85
|
95
|
Görevin
Yapılışı
|
90
|
85
|
90
|
90
|
100
|
95
|
100
|
İnsanlarla
İlişkiler
|
80
|
75
|
80
|
80
|
85
|
80
|
90
|
Ortalama
|
84.3
|
76.8
|
83.1
|
81.25
|
88.1
|
82.5
|
91.25
|
Yapısal olarak gelişmemiş örgütlerde
gelişim planlanları çok fazla önem verilmeyen işler arasında yer almaktadır. Bu
maksatla yöneticiler gelişim planlarının hazırlanmasına yeterince vakit
ayırmamakta ve spesifik hedefler yerine genel hedefleri gelişim planına dâhil
etmektedirler. Ayrıca yöneticilerin gelişim planlarında güncel olan konulara
ağırlık verdikleri, güncelliğini yitirmiş konularda çalışanları kendi hâllerine bıraktıkları görülmektedir. Bu sakıncaların
ortadan kalkması için sadece yönetici ve çalışanlar değil, çalışanların koçları
ve insan kaynakları departmanında bulunan uzman personellerin
gelişim planı hazırlama sürecine katılmaları gerekmektedir. Spesifik gelişim
hedeflerinin belirlenmesi konusunda yetersiz kalınması çalışandan işe yönelik
olarak beklenen davranış değişikliklerinin eksik kalmasına neden olacaktır.
Edwards ve Ewen’e göre,
bireysel gelişim planı aşağıda belirtildiği şekilde, her hedefe göre ayrı ayrı ve hedefe ulaşmak
için kullanılacak strateji, kaynaklar hedefe ulaşma günü ve hedefe ulaşıldığını
anlamamızı sağlayacak ölçütler belirtilmek suretiyle hazırlanmalıdır. Ancak bu
formun standart olarak bütün gelişim hedeflerinde uygulamamız mümkün
olmayabilir. Örneğin bir yöneticinin astlarına
değer vermemesi bir davranış eksikliği ise. Bu eksiklik için strateji
belirlemek mümkün olsa da hedefe ulaşma zamanı, kullanılacak kaynak gibi
faktörleri belirlemek oldukça zor olacaktır. Bu sebeple aşağıdaki tablo’da belirtilen
form, hedefe ve örgüt yapısına göre değişiklik arz edebilecektir.
Bir Hedefe Göre Hazırlanmış
Personel Gelişim Planı
|
|
Gelişim Hedefi:
|
|
Eksik
olan davranış biçimini düzeltmek için ne yapmamız gerekiyor?
|
|
Hedefe
ulaşmak için hangi stratejiyi uygulayacağım?
|
|
Hedefe
ulaşmak için kullanacağım kaynaklar nelerdir?
|
|
Hedefe
ulaşma zamanı nedir?
|
|
Hedefe
ulaştığımı belirleyen ölçütler nelerdir?
|
|
Kaynak: Edwards, Ewen, 1996/b:123.
|
|
Gelişim planının hazırlanmasından
sonra yöneticiler, çalışanın belirlenen gelişim hedeflerine ulaşmasını sağlamak
için aşağıda belirtilen öğrenme tekniklerinden birini veya birkaçını
uygulamaları gerekmektedir. Bu teknikler:
Æ Çalışanda geliştirilmesi istenen
davranış biçimiyle ilgili örgüt içerisinde uzman olarak bilinen bir kişinin
yanında eğitime alınması (usta-çırak usulü öğretim metodu).
|
Æ Çalışanın gelişim eksikliği ile
ilgili kitap, dergi okuma veya internet taraması yapma yönünde teşvik
edilmesi.
|
Æ Hizmet içi eğitimlerin planlanması
(Bu eğimlerde eğitmenler örgüt içinden olabileceği gibi örgüt dışından da
olabilmektedir.).
|
Æ Çalışandan geliştirmesi geren
davranış biçimlerini çok üst seviyede uygulayan başka bir çalışanı
gözlemlemesi.
|
Æ Koçluk veya mentorluk uygulamaları
şeklinde olabilmektedir.
|
Örgütler 360o performans
değerlendirme sürecini aksatmamak için eğitim faaliyetlerini gelişim planları
ile bütünleştirmelidir ve bu kapsamda gelişim planlarının uygulama evresi hemen
başlamalıdır. Çünkü değerlenen kişiler eğitime ihtiyaç duydukları alanların
yöneticiler tarafından anlaşıldığını fark ettikten sonra bir an önce eğitim
alıp eksikliklerini tamamlamak ve gelişimlerini sağlamaya müteakip
yöneticilerin dikkatini çekmek ve onlardan tasdik almak isteyeceklerdir.
Yöneticilerin gelişiminde dikkat
edilecek önemli nokta ise; onları çok iyi bildikleri bir işte çalıştırmak
yerine belirli bir ölçüde gerilimi hissedecekleri ve kendilerini
geliştirebilecekleri bir işe yerleştirilmelidir. Bu uygulama Japon modeli
olarak da anılmaktadır. Üst düzey bir yönetici olması planlanan bir kişi, örgüt
içinde bütün bölümlerde çalıştırıldıktan ve yetiştiğine kanaat getirildikten
sonra üst seviye görev verilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder