Performans
değerlendirme, toplumların ve örgütlerin geleceklerine etki edebilecek çok
önemli bir kavram ve insan kaynakları yönetiminin en önemli işlevlerinden bir
tanesidir. Yönetsel süreçlerin dinamik ve süreklilik prensibiyle aşılmasını
sağlayan bu kavram, etkili örgütlerin üzerinde titizlikle durarak başvurdukları
bir yöntemdir. Performans değerlendirme süreci tutarlı güvenilir ve
tekrar edilebilir sonuçlar ürettiği takdirde örgüt için arzu edilen maksimum
verim sağlanmış olacaktır.
Palmer performans değerlendirmeyi, bir
yöneticinin, önceden saptanmış standartlarla karşılaştırma ve ölçme yoluyla,
çalışanların iş performansını değerleme süreci olarak tarif ederken, Castetter
ve Young farklı bir yaklaşımla, performans değerlendirme bireyin geçmiş
ya da şu andaki performansı hakkında, iş çevresindeki geçmişi ve örgüt için
gelecekteki potansiyeli bakımından bir yargıya varmaktır şeklinde bir tanım
yapmıştır.
Performans değerlendirme kavramı ile ilgili
yapılan bu tanımlara ilâve olarak; kişilerin, birimlerin ve kurumların
performanslarının önceden belirlenmiş bazı standartlara göre veya benzer
diğerlerinin performansları temelinde ölçülmesini içeren bir süreçtir, çalışanların işteki başarısının o işin gereklerine göre
değerlendirilmesi sürecidir, çalışanın işinde nasıl
olduğunun saptanması, iletişimde bulunulması süreci ve ideal gelişim planı
oluşturmaktır, temelde bireyi odak noktası alan, bireyle
kurumun karşılıklı yararlarını en üst düzeye çıkarmak amacına yönelik, bir yanı
geçmişe, bir yanı geleceğe yönelik bir işlemdir, Personelin
işletme amaçlarına yapmış olduğu katkının derecesidir,
belirli bir dönem itibariyle işletme içerisindeki bireylerin çalışmalarının ve
yeteneklerinin, iş analizleri ve görev tanımları ile standartlaştırılmış
ölçülere göre sistematik bir şekilde ölçülmesidir, ve çalışanların
geçmiş ve bugünkü performanslarının, performans standartları ile
ilişkilendirilerek değerlendirilmesi sürecidir şeklinde yapılmış tanımlarda bulunmaktadır.
Performans
değerlendirme çalışanların işe alım sürecinden başlamak üzere çalışma hayatı
boyunca yapılan bir uygulamadır. İşe alım sürecinde çalışanların bilgi, beceri
ve yetenekleri araştırılarak örgüt için gelecekte faydalı olabilme durumu,
dolayısıyla mevcut performansı ölçülür. İşe alındıktan sonra ise çalışanın bir
performans dönemi boyunca görevini yaparken gösterdiği başarı, performans
hedeflerini gerçekleştirme düzeyi baz alınarak tespit edilir. Performans değerlendirme sonunda elde edilen
bu bilgiler çalışanın gelişimi ve bazı yönetsel kararların alınmasında
kullanılır.
Yapılan bu tanımlar incelendiği
takdirde, bazı kullanım amaç ve özelliklerin, performans değerlendirme kavramı
ile ilgili tanımların çoğunda ortak olarak kullanıldığı görülmektedir.
Performans Değerlendirme Kavramı
İle İlgili Tanımların Çoğunda Ortak Olan Amaç Ve Özellikler
|
Değerlendirmenin belirlenen performans
standartları esas alınarak yapılması,
|
Geçmişteki performans düzeyine
göre gelecekteki muhtemel performansın tahmin edilmesi,
|
Örgüt ve çalışan yararını üst
düzeye çıkarmak,
|
Performans değerlendirme
sonuçlarının yönetsel kararlarda kullanması,
|
Personelin gelişiminin
sağlanması,
|
Tanımlarda görülen ortak özellikler temel
alınarak genel bir tanım yapmak gerekirse; Performans değerlendirme, örgütün ve
çalışanın menfaatleri gözetilerek hazırlanmış performans standartları
kullanılarak çalışanın son dönemdeki performansının ölçülmesi ve bu kapsamda,
gelecekteki olası performansının tahmin edilerek, elde edilen verilerin
yönetsel kararlarda ve personel gelişiminin sağlanmasında kullanılması
sürecidir.
Örgüt amaçlarını gerçekleştirmede ve
amaçlara bireysel katkıların neler olduğunu belirlemede performans
değerlendirme son derece önemli bir kavramdır. Unutulmamalıdır
ki performans değerlendirme, çalışana yön duygusu kazandıran ve enerjisini
amaca yöneltmesi kolaylaştıran bir uygulamadır. Performans değerlendirme,
performansın, politika ve kişisel yakınlık gibi faktörlerden çok yetkinlik temelinde değerlendirilmesini güvence altına almaktadır.
Performans Değerlendirmesinde
Uyulması Gereken Bazı İlkeler
|
Ölçütleri nesnel, ölçülebilir ve
işle ilgili olmalı ve çalışanlar tafaından önceden bilinmelidir.
|
Yönü örgütsel ve kişisel amaçlar
olmalıdır.
|
Örgütün tüm üyelerini
kapsamalıdır.
|
Çalışanın özel yaşamından çok,
örgütteki yaşamı değerlendirilmelidir.
|
Çevre değişkenleri de
gözetilmelidir.
|
Özendirici olmalıdır.
|
Sonuçları örgütün ve bireyin
gelişimine katkı sağlamalıdır. Başka bir deyişle geliştirme aracı olarak
kullanılmalıdır.
|
Süreçte bir kişiden ziyade, çoklu
katılım özendirilmelidir.
|
Yaratılıcığı özendirmelidir.
|
Örgütsel bağlılığı arttırmalıdır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder