Yöntemin Olumlu Yanları
360o performans
değerlendirme yönteminin birçok olumlu yanı vardır. Aşağıda belirtilen bu
olumlu yanlar incelendiğinde bu yöntemin diğer performans değerlendirme
yöntemlerine göre, daha çok tercih edilmesinin nedenleri de anlaşılacaktır.
360o performans
değerlendirme yönteminde çoklu veri kaynağı kullanılması çalışanla ilgili geniş
perspektifli bilgi akışının sağlanmasını sağlamaktadır. Bu şekilde üst yönetim örgüt
çalışanları ile ilgili daha fazla bilgi elde etmiş olacaktır. 360o
değerlendirme de çok sayıda değerlendirici, bir kişinin duygusallığı ve ön yargısını
da önlemiş olacak ve çalışanın başarı beklentilerinin ne olduğunu açıklığa
kavuşturacaktır.
360o performans
değerlendirme yöntemi ile bireyler, başkalarının bakış açılarını öğrenerek,
kendi güçlü ve zayıf yönlerini daha açık şekilde algılarlar. Bu sayede
çalışanın kendini geliştirme çabaları daha da odaklanmış ve etkinlik kazanmış
olur. Ayrıca çalışanlar kişisel değerlendirme ile kariyerini ve yaşamını
doğrudan etkileyecek değerlendirme sürecine dâhil edilmesi, değerlendirme
sonucunu benimsemesini kolaylaştıracaktır.
Bir grubun üyeleri olan çalışanlar
gelecekte birbirleri hakkında düşüncelerini söyleyeceklerini bildiklerinden
daha bilinçli ve saygılı davranacaklardır. Üyeler, gruptaki her bir üyenin
performansına girdi sağlayacakları fikrini kabullenmeleri neticesinde, birbirlerine
karşı daha fazla sorumluluk duyacaklardır.
Veri kaynakları çoklu olmakla
beraber, çalışanın mesai içinde veya mesai dışında iletişim içinde olduğu
farklı statü ve rollerde bulunan kişiler arasından seçildiği ve aynı zamanda
veri kaynaklarından alınan bilgiler, rapor veya dokümanlarla desteklendiği
için, daha nesnel, kapsamlı ve geçerli bir değerlendirme sonucu elde edilmiş
olacaktır.
Kaliteli sonuçların elde edildiği bu
değerlendirme yönteminde, kişisel gelişimin sağlanmasına yönelik olarak, eğitim
planlamaları daha etkin olarak yapılacak ve bölümler arası görev dağılımı daha
belirgin hâle gelecektir. Örgüt içinde gelişim
odaklı bir kültürün doğması bu yöntem ile sağlanacaktır. Ayrıca farklı veri
kaynaklarından alınan bilgiler, çalışanın kariyer planlaması açısından yol
gösterici olacaktır.
Personel gelişiminin yanı sıra
örgütün ürün ve hizmet yönünden eksik yönleri, müşterilerden sağlanan
geribildirimler ile düzelme imkânına kavuşacaktır. Ayrıca verilecek yeni
fikirler ürün ve hizmet çeşitlerinin artmasına neden olacaktır.
Bu
yöntemin uygulanması ile; performans değerlendirme hatası olarak bahsedilen
birçok olumsuzluk önlenecek, değerlendirme sürecinde ön yargıların baskınlığı
kaybolacak ve gerçekçi sonuçlar elde edilmiş olacaktır.
Örgüt
bünyesinde, yatay ve dikey iletişim 360o performans değerlendirme yöntemi ile daha fazla artacaktır.
İletişimin artması çalışanların örgütsel adanmış düzeylerinin yükselmesine sebebiyet
verecektir. Çalışanlar ile sunulan ürün/hizmetten yararlanan dış müşteriler
arasındaki iletişim seviyesi hakkında bilgi yine bu yöntem ile alınmış
olacaktır.
Değerlendirme
daha adil olacak ve çalışanlar tarafından yapılan faaliyetlerin diğer zümre ve
statüdeki kişiler tarafından algılanma düzeyleri ortaya çıkmış olacaktır.
Ayrıca değerlendirmenin adil yapılması ödüllendirmelerde de kendini gösterecek
ve bu durum çalışanın motivasyon seviyesine olumlu yönde etki edecektir.
360o performans değerlendirme sürecinde bireyler, kendisine
saygı duyulduğunu anlayacak ve kişisel farkındalık seviyesi artacaktır.
Çalışanların üstlerini
değerlendirmesi gibi geleneksel performans değerlendirme yöntemlerinde
görmemizin mümkün olmadığı uygulamalar, üstlerin yönetim fonksiyonlarını yerine
getirirken daha dikkatli olmalarını ve fevrî davranmamalarını sağlayacaktır.
Ayrıca yöneticilerin gelişimlerini olumlu yönde etkileyecektir.
Çalışanlar
bu yöntemle değerlendirildiklerinde, diğer çalışanlardan eksik olan yönlerini
de görmüş olacaklardır. Böylece eksiklerini kapatma yönünde güdüleneceklerdir.
Örgüt içerisinde mevcut, ancak çalışanlar
tarafından o güne kadar açıklanamamış sorunlar geribildirimler ile
yöneticilerin dikkatine sunulacak ve bu sorunların çözümü yönünde gayret sarf
edilecektir.
Bu yöntemle, çalışanların
kişisel performansları öğrenildiği gibi, bulundukları bölüm/takımın
performanslarına sağladıkları katkının seviyesi de öğrenilmiş olacaktır.
Yöntem iç
ve dış müşterileri de değerlendirme sürecine kattığı için, piyasa
beklentilerinin diğer örgütlere göre daha erken tespit edilmesine ve piyasa
koşullarında rekabet stratejilerine daha kolay uyum sağlanmasına neden
olacaktır.
Müşterilerin değerlendirme sürecine
yaptıkları katkı, onlara değer verildiğinin bir göstergesi olarak, örgütle
aralarında bir yakınlık doğmasını sağlayacaktır. 360o performans
değerlendirme yöntemi ayrıca müşterilere; şikâyet, kontrol, beklentilerini
ifade etme, ürün ve hizmetlerle ilgili kararlara katılma, kaliteyi kontrol etme
ve tanıma imkânı tanımaktadır. Bu sayede, örgüt piyasa dinamiklerini dikkate
alarak rekabetçi üstünlükler kuracaktır.
Bu yöntem ile doğru davranış
biçimleri örgütün tüm üyeleri tarafından anlaşılacağı için, önce toplu bir
kabullenme, sonrasında ise sağlam bir örgütsel kültürün oluşumu mümkün
olacaktır.
Sadece yöneticilerin değil diğer
çalışanlar arasından liderlik yeteneği fazla olan kişilerin tespit edilmesi,
ayrıca çalışanlarda yaptıkları iş haricinde mevcut yeteneklerin belirlenmesi bu
yöntemle mümkün olacaktır. Bu sayede örgüt yönetimi yönetici kadroları
seçiminde, yeni iş sahası oluşturma ve rotasyonlarda belli bir avantaj
yakalayacaktır.
Yukarıda belirtilen olumlu yanlara ilâve
olarak, 360o performans değerlendirme yöntemi örgütlerin değişime
senkronize olmasını kolaylaştıran bir yöntem olarak örgütsel yaşantımızın
önemli bir aktörü durumunda bulunmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder