Yönteminin Tercih Edilme
Nedenleri
Örgütlerde meydana gelen bir takım
yapısal ve kültürel değişimlerin geleneksel performans değerleme yöntemlerini
işlevsel olmaktan çıkarmasıyla birlikte,
örgütler 360o performans değerlendirme
yöntemine yönelmeye başlamıştır. Yukarıdan aşağıya
performans değerlendirmelerin yapıldığı geleneksel örgütlerde; çalışanların
değerlendirmeyi yapan yöneticilere karşı hoş görünme çabalarına girmesi, başarısızlıklarını
gizleme eğilimlerini artırması ve yöneticiler ile çalışanlar arasındaki
iletişimin ortadan kalkması gibi bazı istenmeyen sonuçlar, 360o
performans değerlendirme yöntemine yönelimi hızlandırmaktadır.
Örgütlerde istihdam edilen personel
sayısının her geçen gün artması sonucunda, yöneticilerin, çalışanlar hakkında
bilgi edinmede güçlüklerle karşılaşması gibi bir durum ortaya çıkmıştır. Bu
olumsuzluğu önlemek için 360o performans
değerlendirme yöntemi ideal bir araç olarak gözükmektedir.
Çalışanlar hakkında
arkadaşlarından, astlarından, müşterilerden ve yöneticilerinden gelen geribildirimler,
kişi hakkında yoğun bir bilgi trafiği oluşmasını sağlar. Bu sistem, tek bir
kişinin görüşünün temel alındığı geleneksel denetim sistemine göre daha
sağlıklıdır. Çalışanların yaptığı işle ilgili çalışma arkadaşlarının
fikirlerini öğrenmesi o kişi için ufuk açıcı olabilir. Ayrıca, böyle bir
sistem, geribildirim sürecine birçok kişinin katılmasından dolayı yöneticilerin
işini kolaylaştıracaktır.
Sürekli kalite geliştirme
düşüncesinin ortaya atılması ve geleneksel liderlik yerine katılımcı liderlik
anlayışının ön plana çıkması sonucunda çalışan ve yöneticilerin yanı sıra müşterilerin
de, yönetim kararlarında, söz sahibi olmaya hak kazandıkları görülmektedir. Bunun
yanı sıra, çalışan ve örgüt verimliliğini arttırmak amacıyla çalışma şartlarını
yeniden yapılandırma (reengineering)
yoluna gidilmesi, başarı ve takdirin kritik başarı faktörleri ve yeteneklere
bağlanmış olması ve örgütsel yeteneklerin bir örgütü diğerinden ayıran
özellikler olarak ortaya çıkması etkin bir performans
değerlendirme sistemini zorunlu kılmaktadır.
Bilgi çağına adım attığımız bu
dönemde, yöneticilerin astlarını değerlendirmede yetersiz kaldığı, bazı
yetenekli personel verimsiz kullanılırken, bazılarının ise haksız mevkiler ve
yönetim kademelerinde istihdam edildiği görülmektedir. Bir örgütün en önemli
yönetsel işlevlerinden biri olan personel görevlendirmesine temel teşkil eden,
hata payı düşük bir performans değerlendirme yöntemi acil bir ihtiyaç olarak
karşımıza çıkmaktadır.
Matris ve proje tipi örgüt
yapılarına sahip işletmelerde, çalışanlar proje esnasında yer değiştirdiğinden
ve birden fazla yöneticiyle birlikte çalışmakta zorunda kaldığından bu
kişilerin performans değerlemesinde tek bir yöneticinin görüşleri yetersiz
kalmaktadır. Ayrıca takım çalışmalarına dayalı, yalın örgüt yapılarına dönüşüm
neticesinde bireyin kendi performansı, içinde bulunduğu takımın performansına
bağlı hâle gelmiştir. Ancak geleneksel performans
değerleme yöntemleri grup değerlemesinde yetersiz kalmaktadır.
Teknolojik gelişim, rekabetçi meydan
okumalar ve artan işgücü çeşitliliği gibi nedenlerle gelişim çabalarının
devamlı olarak ölçülmesi zorunluluğu, çalışanın potansiyelinin maksimize
edilmesi ve kariyer gelişimi için çalışanların işle ilgili geribildirim alma
ihtiyaçları maliyet unsurları açısından kullanılmakta olan bazı biçimsel
değerleme sistemlerine getirilecek etkin bir alternatife ihtiyaç hissettirmektedir.
Yukarıda anlatılanların yanı sıra; çoklu
veri kaynaklardan gelen verileri, isteğe bağlı olarak uyarlanmış geribildirim
raporlarına dönüştürebilen yazılımların artması ve farklı
seviyelerde (üst, ast, çalışma arkadası/emsal, kendi vb.) değerlendiriciye olanak
vermek suretiyle bir kişi tarafından yapılan öznel değerlendirmenin engellenmesi, 360o performans
değerlendirme yönteminin diğer performans değerlendirme yöntemlerine
göre tercih edilmesinin nedenlerini oluşturmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder