Son
İzlenim Hatası
Örgütler tarafından genellikle
senede bir yapılan performans değerlendirme uygulaması, yöneticilerin çalışan
performansına ilişkin bilgileri detaylı bir şekilde hatırlaması için oldukça
uzun bir süreçtir. Bu sebeple, çalışanla ilgili son olaylar performans
değerlendirme sonuçlarına olabildiğince fazla yansıyacaktır. Örneğin üretim
hattında çalışan bir işçi, bir ay önce ciddi bir üretim hatası yapmış ise
değerlendirilmesinde bu olay belki daha önceki başarılarını gölgeleyecek ve
çalışanın gerçek performansından daha düşük not almasına neden olacaktır. Aynı
şekilde satın alma bölümünde görev yapan bir çalışan iki hafta önce yaptığı bir
hammadde satın alma faaliyetinde oldukça uygun fiyata alım yapıp, örgütün
kazanç sağlamasına neden olmuşsa performans dönemi ortalaması düşük bile olsa
yüksek performans notu almış olacaktır veya bir personel son bir ayda örneğin,
evinde yaşadığı ailevi bir problem yüzünden düşük bir verim göstermişse sanki
bir değerlendirme dönemi boyunca düşük performans göstermiş gibi düşük not
almış olacaktır. Bu kapsamda; son izlenim hatası, yöneticilerin performans
değerlendirme sırasında son bir veya iki ayın performansına bakarak karar verme
eğiliminde olmasıdır.
Son izlenim hatası bir performans değerlendirme dönemi boyunca personeline
yeterli ilgi göstermeyen ve onu gözlemlemeyen yöneticilerin performans değerlendirme zamanı gelince onlarla ilgilenmeye
başlaması durumunda görülmektedir. Bu tür yöneticiler, çalışanla ilgili aklında
kalan yetersiz ve yakın zamanlı bilgilerle performans notu vererek bu hataya
düşmektedir.
Kapasite ve verimi düşük bazı
çalışanlar, yöneticilerin bu hataya çok sık olarak düştüklerini bildikleri
için, değerlendirmenin yapılmasına yakın, amirlerine sempatik davranmak
suretiyle, onlardan yüksek performans notu alma çabalarının olduğu ve çoğu
zaman da bu amaçlarına ulaştıkları görülmektedir.
Yöneticiler son izlenim hatasına
düşmemek için değerlendirme dönemi boyunca izlenim edindiği olumlu ve olumsuz
yöndeki hataları kayıt altına almalı ve astlarının yaptıkları faaliyetlere ilgi
duymalıdırlar. Her ne kadar zaman alıcı bir iş olsa da, kayıt altına alma son
izlenim hatasını engelleyecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder