9 Haziran 2012 Cumartesi

Son İzlenim Hatası


Son İzlenim Hatası

            Örgütler tarafından genellikle senede bir yapılan performans değerlendirme uygulaması, yöneticilerin çalışan performansına ilişkin bilgileri detaylı bir şekilde hatırlaması için oldukça uzun bir süreçtir. Bu sebeple, çalışanla ilgili son olaylar performans değerlendirme sonuçlarına olabildiğince fazla yansıyacaktır. Örneğin üretim hattında çalışan bir işçi, bir ay önce ciddi bir üretim hatası yapmış ise değerlendirilmesinde bu olay belki daha önceki başarılarını gölgeleyecek ve çalışanın gerçek performansından daha düşük not almasına neden olacaktır. Aynı şekilde satın alma bölümünde görev yapan bir çalışan iki hafta önce yaptığı bir hammadde satın alma faaliyetinde oldukça uygun fiyata alım yapıp, örgütün kazanç sağlamasına neden olmuşsa performans dönemi ortalaması düşük bile olsa yüksek performans notu almış olacaktır veya bir personel son bir ayda örneğin, evinde yaşadığı ailevi bir problem yüzünden düşük bir verim göstermişse sanki bir değerlendirme dönemi boyunca düşük performans göstermiş gibi düşük not almış olacaktır. Bu kapsamda; son izlenim hatası, yöneticilerin performans değerlendirme sırasında son bir veya iki ayın performansına bakarak karar verme eğiliminde olmasıdır.
            Son izlenim hatası bir performans değerlendirme dönemi boyunca personeline yeterli ilgi göstermeyen ve onu gözlemlemeyen yöneticilerin performans değerlendirme zamanı gelince onlarla ilgilenmeye başlaması durumunda görülmektedir. Bu tür yöneticiler, çalışanla ilgili aklında kalan yetersiz ve yakın zamanlı bilgilerle performans notu vererek bu hataya düşmektedir.
            Kapasite ve verimi düşük bazı çalışanlar, yöneticilerin bu hataya çok sık olarak düştüklerini bildikleri için, değerlendirmenin yapılmasına yakın, amirlerine sempatik davranmak suretiyle, onlardan yüksek performans notu alma çabalarının olduğu ve çoğu zaman da bu amaçlarına ulaştıkları görülmektedir.
            Yöneticiler son izlenim hatasına düşmemek için değerlendirme dönemi boyunca izlenim edindiği olumlu ve olumsuz yöndeki hataları kayıt altına almalı ve astlarının yaptıkları faaliyetlere ilgi duymalıdırlar. Her ne kadar zaman alıcı bir iş olsa da, kayıt altına alma son izlenim hatasını engelleyecektir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder